Screenshot 2017-12-01 10.40.33

2018 > 09

Inte så tidigt, på tåget från vingåker till Stockholm, med kaffe i pappmuggen.. (och väldigt lycklig.)

Måltidstajming är som sagt det senaste på hälso/viktfronten just nu och väldigt spännande med all ny fortskning som poppar upp ungefär samtidigt.

Följ gärna artikelserien i SvD, så välskriven av Henrik Ennart.

Den går ju ut på att lägga måltiderna närmare varandra, skjuta frukosten framåt middagen tidigare, så ätfönstret blir mindre. 
Vidare äta en kraftigare frukost och en mindre lunch och en liten middag. En liten, tidig middag.
Middagen är det knepigaste. 
Jag har själv försökt äta på detta vis ett par dagar nu och kommer här på bloggen redovisa mina försök under en period framöver.
Frukosten går utmärkt. Jag äter en stadigare frukost vid 11-tiden. Ägg, glutenfritt bröd, skinka, paprika, surkål, grönsaksjuice, havreyoghurt med bär. och kaffe.
Så för min del att dra ihop frukost och lunch till ett mål har gått utmärkt. 
Självklart blir man då hungrig tidigare, och igår kväll så kom middagen på bordet staxt före 18, vilket är en framgång för mig. 

Men enkelt är det inte. Det erkänner jag villigt. 
Återkommer om hur det går de närmaste dagarna. 

Så ett ursäkt!
Vidare så vill jag verkligen be om ursäkt ifall någon tog illa upp eller kände sig påhoppad av mitt lilla pys på sociala medier igår om kurser, och då speciellt de onlinekurser både jag och många av mina kollegor har till försäljning på sina hemsidor. 
De är för billiga! Vi ska ta mig sjutton inte behöva sälja vår dyrt förvärvade kunskap billigt, ge bort den gratis, sänka priset eller rea bort den! 
Gratis är INTE gott. 
Då det så. 

kram och trevlig torsdag på er. Nu ska jag iväg och träffa M-magasin för att prata ny omgång vikt och hälsocoaching. Denna gång för par! Är du och din man/partner intresserade så hör av dig direkt!!! 

Cathrine

 

kl 07:46, i sängen med lilla brickan. En kopp kaffe. 

Min kompis Fredrik ringde mig härom dagen och berättade om en ny studie som uppmärksammats i media.
Det nya begreppet Måltidstajming. Eller frontmatning, som det också kallas. 


Det handlar egentligen mindre om VAD vi äter, så länge det är hälsosamt vill säga, och mer om NÄR vi äter det.
Flera studier menar att genom att minska vårt sk ätfönster ( den tid på dygnet då vi äter) och lägga annorlunda fokus på tiden för måltiderna, så kan man i stort sett fortsätta att äta som man gör, men ändå gå ned i vikt för man ökar istället förbränningen. 

Spännande fortskning, om du frågar mig...

Nåväl, så här är det alltså tänkt. 
Genom att skjuta fram den första målet på dagen 1,5 tim, dvs äta frukost 90 minuter senare än vanligt, och backa tillbaka middagen med lika lång tid. 
Så, istället för frukost kl 07.00 så skulle den då egentligen ätas 8.30. Om du äter middag normalt vid 18- tiden så skulle den så flyttas bakåt till 16.30.
Vidare så ska det viktigaste  och största målet på dagen ätas till frukost, ett mindre mål till lunch och minst på tidig kväll. Köket stänger senast kl 20.00
Sedan är det slut för dagen. 

Tanken är att ge kroppen näring när det behöver det, under dagen, när det sker en ökad förbränning, och inte elda för kråkorna på kvällen.
Samt att ge kroppen tillfälle att smälta maten och vila tarmsystemet under fler antal timmar. Studien menar också att småältande i form av mellanmål var helt förkastligt och att det gör att kroppen aldrig är riktigt mätt och aldrig riktigt hungrig. 
Detta med mellanmål är något jag verkligen kan skriva under på, jag tror nämligen att vi klarar oss utmärkt på tre mål om dagen, och om de ligger tätare så minskar ju behovet av småätande.  

" Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en urfattig"
Michael Pollan, amerikansk författare och matdebattör. 



Själv så äter jag väldigt sparsamt till frukost, om något alls överhuvudtaget, och äter ofta sent på kvällen då jag kommer hem från mina kvällskurser.
Detta ska jag nu försöka ändra på. mitt mål är nu att försöka äta en frukost/lunch tidigare på dagen, dvs mellan 11-12 och sedan äta en tidig middag mellan 17-18.
Senare på kvällen får det lov att bli en kopp buljong med örter om jag skulle bli hungrig/sugen.

Jag kommer att fortsätta att skriva om dett, så stay tuned!
Cathrine
 
 

 

2018 > 09

Inte så tidigt, på tåget från vingåker till Stockholm, med kaffe i pappmuggen.. (och väldigt lycklig.)

Måltidstajming är som sagt det senaste på hälso/viktfronten just nu och väldigt spännande med all ny fortskning som poppar upp ungefär samtidigt.

Följ gärna artikelserien i SvD, så välskriven av Henrik Ennart.

Den går ju ut på att lägga måltiderna närmare varandra, skjuta frukosten framåt middagen tidigare, så ätfönstret blir mindre. 
Vidare äta en kraftigare frukost och en mindre lunch och en liten middag. En liten, tidig middag.
Middagen är det knepigaste. 
Jag har själv försökt äta på detta vis ett par dagar nu och kommer här på bloggen redovisa mina försök under en period framöver.
Frukosten går utmärkt. Jag äter en stadigare frukost vid 11-tiden. Ägg, glutenfritt bröd, skinka, paprika, surkål, grönsaksjuice, havreyoghurt med bär. och kaffe.
Så för min del att dra ihop frukost och lunch till ett mål har gått utmärkt. 
Självklart blir man då hungrig tidigare, och igår kväll så kom middagen på bordet staxt före 18, vilket är en framgång för mig. 

Men enkelt är det inte. Det erkänner jag villigt. 
Återkommer om hur det går de närmaste dagarna. 

Så ett ursäkt!
Vidare så vill jag verkligen be om ursäkt ifall någon tog illa upp eller kände sig påhoppad av mitt lilla pys på sociala medier igår om kurser, och då speciellt de onlinekurser både jag och många av mina kollegor har till försäljning på sina hemsidor. 
De är för billiga! Vi ska ta mig sjutton inte behöva sälja vår dyrt förvärvade kunskap billigt, ge bort den gratis, sänka priset eller rea bort den! 
Gratis är INTE gott. 
Då det så. 

kram och trevlig torsdag på er. Nu ska jag iväg och träffa M-magasin för att prata ny omgång vikt och hälsocoaching. Denna gång för par! Är du och din man/partner intresserade så hör av dig direkt!!! 

Cathrine

 

Läs hela inlägget »

kl 07:46, i sängen med lilla brickan. En kopp kaffe. 

Min kompis Fredrik ringde mig härom dagen och berättade om en ny studie som uppmärksammats i media.
Det nya begreppet Måltidstajming. Eller frontmatning, som det också kallas. 


Det handlar egentligen mindre om VAD vi äter, så länge det är hälsosamt vill säga, och mer om NÄR vi äter det.
Flera studier menar att genom att minska vårt sk ätfönster ( den tid på dygnet då vi äter) och lägga annorlunda fokus på tiden för måltiderna, så kan man i stort sett fortsätta att äta som man gör, men ändå gå ned i vikt för man ökar istället förbränningen. 

Spännande fortskning, om du frågar mig...

Nåväl, så här är det alltså tänkt. 
Genom att skjuta fram den första målet på dagen 1,5 tim, dvs äta frukost 90 minuter senare än vanligt, och backa tillbaka middagen med lika lång tid. 
Så, istället för frukost kl 07.00 så skulle den då egentligen ätas 8.30. Om du äter middag normalt vid 18- tiden så skulle den så flyttas bakåt till 16.30.
Vidare så ska det viktigaste  och största målet på dagen ätas till frukost, ett mindre mål till lunch och minst på tidig kväll. Köket stänger senast kl 20.00
Sedan är det slut för dagen. 

Tanken är att ge kroppen näring när det behöver det, under dagen, när det sker en ökad förbränning, och inte elda för kråkorna på kvällen.
Samt att ge kroppen tillfälle att smälta maten och vila tarmsystemet under fler antal timmar. Studien menar också att småältande i form av mellanmål var helt förkastligt och att det gör att kroppen aldrig är riktigt mätt och aldrig riktigt hungrig. 
Detta med mellanmål är något jag verkligen kan skriva under på, jag tror nämligen att vi klarar oss utmärkt på tre mål om dagen, och om de ligger tätare så minskar ju behovet av småätande.  

" Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en urfattig"
Michael Pollan, amerikansk författare och matdebattör. 



Själv så äter jag väldigt sparsamt till frukost, om något alls överhuvudtaget, och äter ofta sent på kvällen då jag kommer hem från mina kvällskurser.
Detta ska jag nu försöka ändra på. mitt mål är nu att försöka äta en frukost/lunch tidigare på dagen, dvs mellan 11-12 och sedan äta en tidig middag mellan 17-18.
Senare på kvällen får det lov att bli en kopp buljong med örter om jag skulle bli hungrig/sugen.

Jag kommer att fortsätta att skriva om dett, så stay tuned!
Cathrine
 
 

 

Läs hela inlägget »

2018 > 09

Inte så tidigt, på tåget från vingåker till Stockholm, med kaffe i pappmuggen.. (och väldigt lycklig.)

Måltidstajming är som sagt det senaste på hälso/viktfronten just nu och väldigt spännande med all ny fortskning som poppar upp ungefär samtidigt.

Följ gärna artikelserien i SvD, så välskriven av Henrik Ennart.

Den går ju ut på att lägga måltiderna närmare varandra, skjuta frukosten framåt middagen tidigare, så ätfönstret blir mindre. 
Vidare äta en kraftigare frukost och en mindre lunch och en liten middag. En liten, tidig middag.
Middagen är det knepigaste. 
Jag har själv försökt äta på detta vis ett par dagar nu och kommer här på bloggen redovisa mina försök under en period framöver.
Frukosten går utmärkt. Jag äter en stadigare frukost vid 11-tiden. Ägg, glutenfritt bröd, skinka, paprika, surkål, grönsaksjuice, havreyoghurt med bär. och kaffe.
Så för min del att dra ihop frukost och lunch till ett mål har gått utmärkt. 
Självklart blir man då hungrig tidigare, och igår kväll så kom middagen på bordet staxt före 18, vilket är en framgång för mig. 

Men enkelt är det inte. Det erkänner jag villigt. 
Återkommer om hur det går de närmaste dagarna. 

Så ett ursäkt!
Vidare så vill jag verkligen be om ursäkt ifall någon tog illa upp eller kände sig påhoppad av mitt lilla pys på sociala medier igår om kurser, och då speciellt de onlinekurser både jag och många av mina kollegor har till försäljning på sina hemsidor. 
De är för billiga! Vi ska ta mig sjutton inte behöva sälja vår dyrt förvärvade kunskap billigt, ge bort den gratis, sänka priset eller rea bort den! 
Gratis är INTE gott. 
Då det så. 

kram och trevlig torsdag på er. Nu ska jag iväg och träffa M-magasin för att prata ny omgång vikt och hälsocoaching. Denna gång för par! Är du och din man/partner intresserade så hör av dig direkt!!! 

Cathrine

 

kl 07:46, i sängen med lilla brickan. En kopp kaffe. 

Min kompis Fredrik ringde mig härom dagen och berättade om en ny studie som uppmärksammats i media.
Det nya begreppet Måltidstajming. Eller frontmatning, som det också kallas. 


Det handlar egentligen mindre om VAD vi äter, så länge det är hälsosamt vill säga, och mer om NÄR vi äter det.
Flera studier menar att genom att minska vårt sk ätfönster ( den tid på dygnet då vi äter) och lägga annorlunda fokus på tiden för måltiderna, så kan man i stort sett fortsätta att äta som man gör, men ändå gå ned i vikt för man ökar istället förbränningen. 

Spännande fortskning, om du frågar mig...

Nåväl, så här är det alltså tänkt. 
Genom att skjuta fram den första målet på dagen 1,5 tim, dvs äta frukost 90 minuter senare än vanligt, och backa tillbaka middagen med lika lång tid. 
Så, istället för frukost kl 07.00 så skulle den då egentligen ätas 8.30. Om du äter middag normalt vid 18- tiden så skulle den så flyttas bakåt till 16.30.
Vidare så ska det viktigaste  och största målet på dagen ätas till frukost, ett mindre mål till lunch och minst på tidig kväll. Köket stänger senast kl 20.00
Sedan är det slut för dagen. 

Tanken är att ge kroppen näring när det behöver det, under dagen, när det sker en ökad förbränning, och inte elda för kråkorna på kvällen.
Samt att ge kroppen tillfälle att smälta maten och vila tarmsystemet under fler antal timmar. Studien menar också att småältande i form av mellanmål var helt förkastligt och att det gör att kroppen aldrig är riktigt mätt och aldrig riktigt hungrig. 
Detta med mellanmål är något jag verkligen kan skriva under på, jag tror nämligen att vi klarar oss utmärkt på tre mål om dagen, och om de ligger tätare så minskar ju behovet av småätande.  

" Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en urfattig"
Michael Pollan, amerikansk författare och matdebattör. 



Själv så äter jag väldigt sparsamt till frukost, om något alls överhuvudtaget, och äter ofta sent på kvällen då jag kommer hem från mina kvällskurser.
Detta ska jag nu försöka ändra på. mitt mål är nu att försöka äta en frukost/lunch tidigare på dagen, dvs mellan 11-12 och sedan äta en tidig middag mellan 17-18.
Senare på kvällen får det lov att bli en kopp buljong med örter om jag skulle bli hungrig/sugen.

Jag kommer att fortsätta att skriva om dett, så stay tuned!
Cathrine
 
 

 

senaste inläggen

Arkiv