Screenshot 2017-12-01 10.40.33

Aj! mitt knä!!!

måndag, kl 07:43, (jag ligger efter), med kaffe på sängen av maken.

Jag är ju som du vet ute och går mycket och långt. 
Trots att jag har artros i alla leder i ben och höft.
Så länge jag äter på rätt sätt är jag faktiskt helt smärtfri. 
Slarvar jag är smärtan där direkt!


Så här gör jag för att hålla mig smärtfri, pröva du också i en månad och hör sedan av dig till mig och berätta hur det gick för dig!  Sådant tycker jag är väldigt roligt att få höra, både det som fungerar och inte.


Metoden som fungerar för mig är rent antiinflammatoriskt. Man undviker helt enkelt mat/råvaror/produkter som vi vet driver inflammationer i kroppen och gör att vi får värk, mår sämre  - och får ont!
Det finns flera bra böcker i ämnet antiinflammatorisk mat, bla Maria Borelius böcker Hälsorevolutionen och Bliss. Forskaren Soki Choi är också inne på samma linje med sin bok Kimchi och Kombucha. Alla tre mycket, mycket bra böcker och nästan obligatoriska om man är road av detta ämne, eller drabbad.
Vidare så skriver även läkaren Stig Bengmark i sina bloggar och sin bok Välj hälsa om samma sak. 
Jag är med andra ord allt annat än ensam om mina teorier. 

Nåväl alla är olika och det kommer ta olika lång tid för dig att läka dina inflammationer i leder och rygg, vi får olika problem beroende på var vi har våra akilleshälar. 
För min del har det främst handlat om knä. Ryggen tränar jag så mycket och där har jag numera sällan ont. (så länge jag tränar). 

För min del handlar det om att helt och håller utesluta gluten, laktos och socker. 
Det vill säga mjölmat, mjölkmat och socker. 
Jag äter bara frukt nu under en kort säsong när frukten är svensk, färsk och nyodlad, sedan håller jag mig bara till bär.
Med tanke på att man får i sig dagsrasonen av C-vitamin från 3 (!) rönnbär per dag, och det finns mängder av dem på träden just nu, så tror jag inte att det är just skörbjugg vi kommer lida av om vi skippar allt socker från just frukt. 

Det som påverkar just mig mest är faktiskt bröd, i alla former. Bröd och pasta. Då prostesterar mitt knä direkt. 
Min man brukar skämtsamt fråga om min mage sitter i knäna. Och han är har onekligen en poäng där.

Jag undviker som som sagt bröd, smörgåsar och pasta och pizza i alla former. 
Lite glutenfritt bröd eller fröknäcke ibland, men helst inte. 

Jag äter istället massor med grönsaker, fisk, ljust kött (rött kött är inflammatoriskt och jag äter det med stor måtta) kyckling och ägg.
Såser och dressingar baserade på grönsaker, som tomatsås, avokado och pesto. 

För att även göra magen extra glad, hjälpa till med nedbrytningen i tarmen och tillföra goda mag och tarmbakterier äter jag någon form av syrade grönsaker varje dag, samt gärna ett tillskott i någon form, gärna Stig Bengmarks Symbiotika  (finns på Örtagubben, hälsokost) som jag rör ned i vatten eller lingon/rödbetsjuice på morgonen. 
I den drinken tar jag även ett multivitamintillskott i pulverform, ett sk grönt superpulver ( Bioracolous, finns hos näringsterapeuten Marlene Gustavsson) samt en skopa kollagenprotein ( upgrit.se) för att stärka lederna och ge muskeluppbyggnad hjälp på vägen. Kollagen är bra för hår, hud, naglar och brost i lederna. 

Vad tar jag mera, jo en sak till som jag aldrig missar och det är Omega 3 fettsyra, med tillsatt curcumin, dvs gurkmeja, det heter Mor Epa Move, och finns på hemsida med samma namn. sjukt effektivt för min del, iaf.

Låt oss göra oktober till en GÅ-månad! Börja med att läka din atros, träna mycket, gå mycket, du vet väl att bästa sättet att läka en atros är att röra sig jättemycket, även om det gör ont?
Det går inte att läka sig frisk eller smärtfri genom att vila.
Jag vet nu att det är en del av er som reagerar och säger att det är väl lätt för henne att säga...
Mja,, om du ser på bilden, så förstår du kanske att vandringen jag gjorde på 12 mil på fem dagar i maj inte var heeeelt smärtfri. Men sista dagarna kunde jag ta av knäskyddet för då gjorde inte knät lika ont längre. 
Jag hade slarvat med kosten innan resan och framför allt tränat för lite. 
så nu är det full fart med ny träning och nya vandringsresor.

Just nu har jag vandringar inbokade för de närmaste 10 åren , så det gäller att hålla sig på händer och fötter!!!
Så känner du att du ska testa min utmaning med kosten, träning, och lite tillskott och sedan hänga med mig och någon av mina kollegor på vårens hälsovandring till Santiago eller höstvandring längs Caminon, så tveka inte!
Gör din intresseanmälan på www.schuck.se 

Så går vi tillsammans snart!!
Cathrine
























 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv