Screenshot 2017-12-01 10.40.33

8/800 vid 60

IMG_0512 IMG_0512

Detta är en "blogg-light" vilket betyder att det inte jag som skrivit texten utan en kollega på Expressen, Christina Lundell och den handlar om min metod, 8/800! 
Funkar utmärkt vid såväl 20, 40 som 60.
För övrigt blommar kärleken. 
Trevlig helg!

 

Tänk om vi alla kunde bli gladare, friskare och smalare?
Det går. De två senaste åren har Cathrine Schück hjälpt hundratals äta sig till en lyckligare version av sig själv.
- Vikten är bara en bonus, säger hon.
När författaren Cathrine Schück, licensierad kostrådgivare och samtalsterapeut fick uppdraget att göra sin fjärde bok om metoden 8/800 kände hon att det var en sak hon ville fokusera extra mycket på grönt.

 - Jag får varje dag brev från folk som gått onlinekursen som efterfrågar mera vegetariska recept. Jag vill äta grönare och jag märker att de som äter 8/800 också vill det. Jag tror att det är ungefär 80 procent vegetariskt och 20 procent fisk och kyckling i den här boken.
Alla recept är helt nya och framtagna speciellt för den här boken. En recepttyp hon är extra nöjd med är sina varma smoothies:
- Det går utmärkt att göra varma smoothiesar på lantbuljong eller kycklingfond. Det blir så sjukt gott! Den här intill med avokado och kycklingfond är bland det godaste jag har ätit!
- Varm, näringstät och supernyttig.
I recepten försöker hon visa nya sätt att tillaga ingredienser som kan upplevas som lite klurigare.
- Så vill jag hela tiden försöka introducera nyttigheter, göra dem mer tillgängliga. Om jag skriver recept med endiver och fänkål kanske helt plötsligt några fler vågar sig på det!
Till skillnad från många andra lagar Cathrine Schück maten först och skriver ner receptet efteråt. Allt sitter i ryggmärgen, hon är uppvuxen i krogbranschen. Och hon var tidig med att förespråka nyttigt ätande.
- Jag är sprungen ur en GI-värld. Mitt första möte med glykemiskt index var på 80-talet med Michel Montignac som jag även gjorde en bok tillsammans med, minns hon.
GI handlar om att välja långsammare kolhydrater som fullkorn och hel mat framför finfördelad. Vägen ledde vidare till LCHF, där hon drog ner ytterligare på kolhydraterna.
- Mitt arbetsredskap var en variant på LCHF, ett slags 2.0 med fokus på mycket grönsaker och bättre fetter. 
Men hon har hela tiden varit öppen för ny kunskap och nya rön. 
- När jag för två år sedan satt och läste Blodsockerkollen av Michael Mosley plingade det till i huvudet. Han skriver exakt det jag hade jobbat med, men med fettrestriktionen som ett tillägg. Hans bevekelsegrunder för fettrestriktioner var för mig plötsligt självklara ur ett hjärt- och kärlperspektiv. Det var som ett Newton-äpple som ramlade ner!
- Vi vet i dag att mindre mängd fett ökar livslängden och att man framför allt måste vara försiktig med vilken sorts fetter vi stoppar i oss.
Hon tog kontakt med den brittiska läkaren och journalisten och fick klartecken att bedriva utbildningar. Dessutom gjorde hon några justeringar av dieten. Hon valde bort mejeriprodukter för att kunna lägga till en större mängd grönsaker.
- Den grova skillnaden mellan min och Mosleys metod är mer grönsaker och inga mejerier. Han har ganska små portioner för att göra maten så “vanlig” som möjligt. Men jag tror att små portioner kan vara farligt, för om vi inte tror att vi ska överleva börjar vi äta på överlevnadsinstinkten.
- På det här sättet ser ögonen mycket mat och rapporterar det till hjärnan.
Hon är överväldigad över hur bra det går för dem som följer metoden.
- Två år in i den här metoden börjar jag se de mer långsiktiga resultaten. Det här är det enda redskap jag jobbat med där folk behåller vikten. De har en 90-procentig framgångsrate. För mig är det en "nypa-mig i armen"-metod!
Under åtta veckor äter man 800 kalorier om dagen. De flesta äter tre mål om dagen och kanske ett mellanmål. Frukosten är frivillig, Cathrine säger att många äter frukost till en början och så småningom fasar ut den. 
- När man inser hur kraftfullt redskap det här är, blir man ödmjukt tacksam.
Cathrine Schück är noga med att hålla recepten enkla, inget tar mer än en kvart att laga. 
- Det är superenkelt och det ska gå att implementera med ett "resten av familjen"-perspektiv. Recepten är för en person och det är för att man ska förstå hur en portion ska se ut. Men det är enkelt att göra för fyra och lägga till ris och potatis, eller vad resten av familjen önskar sig.
8/800 - det kräver en ordentlig omläggning?
- Det beror på var du startar. Om du lever på pasta, godis och choklad och sötade drycker  - då blir det en omställning. Annars blir det inte så stor skillnad förutom att ta bort ris, pasta, bröd, potatis och lägga på en massa grönsaker.
Dessutom gör mildare tillagningsmetoder sitt.
- Att koka mer än du steker - mildare och skonsammare tillagad. Skonkosten är inbyggd, och så tar du bort allt inflammationsdrivande, såsom kött och socker. Du läker tarmen också under de här åtta veckorna. 
Hon har förvånats över hur lite stor vikten får, och i hur hög grad kosten blir ett redskap för bättre hälsa. Mindre värk, lägre blodtryck, bättre blodsockervärden. Sundare tarmfunktion, klarare hy, större aptit på livet (och roligare i sängen).
- Att man faktiskt kan äta sig glad. Och med det kommer en ökad lust att röra på sig. Och när man får en starkare och smidigare kropp har man lust att göra mer, säger Cathrine.
Dessutom, om man tänker på hälsa i stället för på kilon är det enklare att lyckas. Alla kan äta grönsaker. Den som tänker mindre på vad det ska leda till slipper ångesten på vågen.
Inte minst personer i andra halvan av livscykeln har sökt sig till metoden.
-  Är man 60 har man inte tiden kvar längre att äta skit. Jag kan inte lägga om mitt liv lite senare, jag kan inte läka mitt knä om jag inte äter ordentligt. Om jag har lite högt blodtryck och blodsocker, då finns det inte att jag tar hand om det senare. 
Efter de åtta veckorna går man långsamt över till att äta lite mer, men utan att tappa viktbalansen. Vid behov kan man korrigera med en extra vecka på 800-nivån, eller inslag av lättfasta.
Kan man leva på 800 kalorier om dagen resten av livet?
- Ja, det är klart du kan, men frågan är om du ska. Jag ser inte poängen med det. Jag ligger och tuffar på 1000-1200, jag blir mätt på det nu. Jag äter mindre portioner i dag och jag äter mycket långsammare än vad alla andra äter. Det tar verkligen dubbelt så lång tid för mig att äta.

***
Fyra bästa tipsen
1. Mätt!
Se till att du aldrig är hungrig. Det är det bästa tipset!

2. Toa
Var noga med att gå på toa varje dag. Det är jätteviktigt - och har man inte tarmrörelse, ta lite magnesium på kvällen eller lite mct-olja på morgonen. De flesta som äter mycket grönsaker. Det är skitviktigt!

3. Tänk hälsa
Rätt fokus - det måste vara hälsa. Tänk hälsa först, sen kommer vikten av sig själv. Det är en approach som hjärnan kan hantera. 

4. Var snäll
Var snäll mot dig själv. Visa lite medkänsla. I stället för att "nu jävlar ska jag ta mig i kragen" kan du väl lyssna på dig själv och tycka om dig. Och går det lite fel nån gång kanske det går bättre sen.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Klimakterieportalen » Torrfitta? Moi? Nope!:  ”Mycket bra skrivet och väldigt viktigt att kvinnor får information om detta! Tyv..”

  • Britt Johansson » kärlek vid 60:  ”Hej, jag år bosatt på Mallorca, Puerto Pollensa sedan 35år tillbaka. Älskar att ..”

  • Maria » kärlek vid 60:  ”Underbara Du som sprider denna Inspiration!! Tänk sååå många som stänger ner, sl..”

  • Helen » skönheten ligger i lagningen:  ”Så sant det du beskriver, ta tillvara på varje dag, varje minut som om de vore d..”

  • Celine » Tomtar på loftet:  ”Apropå dra till sig en viss typ av män så är det väl som ordspråket ” Fega män f..”

Bloggarkiv