Screenshot 2017-12-01 10.40.33

surkål, surkål hela dan...

torsdag em, kl 15.25, med en burk kimchi vid köksbordet..

På bilden, min favvosallad med syrade bönor, ägg, surkål, kimchi, avokado, böor och champinjoner.

Man måste våga bryta sina mönster, som att bara blogga på morgonen, i sängen tex...
Så, Wild and Crazy tänkte jag nu skriva ett par rader om min älskade surkål och vad jag använder den i och med, och till vad.

Varför skriver jag om surkål nu?
Jo, jag fick frågan på min FB grupp "8/800 med Schück och Mosley" om varför surkål och den syrade koreanska kålen kimchi är så himla nyttig. Och god.

Traditionen att syra grönsaker är väldigt gammal och gjordes från början först och främst för att bevara och konservera grönsakerna. Men när man syrar något så bildas även olika bakteriekulturer som i sin tur har visat sig vara rena underverket för vårt immunförsvar.
Syrade grönsaker är särklit bra om du har en inflammation i kroppen. Det är då som immunförsvaret behöver all hjälp det kan få. Genom att äta några matskedar surkål till varje måltid förser du tarmarna med nyttiga bakterier som t ex laktobaciullus planetarium. Denna bakterie främjar T-cellerna i kroppen som behövs vid alla läkningsprocesser. Dessutom behövs denna typ av bakterier för att utmana immunförsvaret så att det blir mer tåligt vid inflammationer och andra attacker. Man kan se det som en sparringpartner i boxning. Om immunförsvaret aldrig utmanas så blir det inte heller allert när det väl gäller.
Att göra sin egen surkål är både lätt och komplicerat. Lätt på så vis att det endast är två ingredienser som du sätter ihop. Komplicerat för att det kräver lite pyssel och du måste också vänta in laktobaciullus planetarium i tre veckor. Det vill säga du måste ha lite framförhållning om du vill börja äta surkål.
Detta kan du naturligtvis kringgå genom att köpa färdig surkål på burk. Det finns en hel del att välja bland, men se upp så att surkålen är opastöriserad bara. Om man har pastöriserat den så har man dödat av de viktiga bakterierna. Då blir det bara en ”sur kål ”som många gillar till t ex korv i Österrike och Tyskland. Men inte den magiska surkålen som vi är ute efter.

Jag avänder surkål och kimchi i allt, soppor, grytor, i sallader och som tillbehör. 
Är du känslig för syran så börja med att blanda ned en liten mängd i sallad. Jag gör gärna en sallad med färsk bladspenat, strimlade rädisor, skivade färska jordgubbar och vänder ned lite surkål, olivolja, salt och peppar. Superenkelt och väldigt gott. 

Så här gör du egen surkål
(
jag köper min färdig, för mig passar det bättre. min favoritsort är Syrat och Tistelvind, men ställen som Paradiset i Stockholm har många olika sorter).

Ingredienser
1 kg Vitkål
10 -15 gram Salt
1Hink eller bunke
5 stKonservburkar, ta gamla gurkburkar eller sillburkar t ex.


GÖR SÅ HÄR:
1)
Strimla vitkålen på valfritt sätt. Kör i matberedare, skär fint med kniv eller riv med rivjärn.
2)
Lägg i en hink eller en bunke och tillsätt saltet. Knåda sedan ur vätskan ur kålen med knytnävarna eller med en mortel/träpåk. Det ska bli en hel del vätska.
3)
Lägg upp kålen i glasburkar och tryck till igen så att alla bubblor försvinner. Vätskan ska täcka kålen när du är klar. Sätt på lock och skruva åt. 
4)
Nu ska surkålen bilda bakteriekultur och det gör den bäst i rumstemperatur. Ställ burkarna på tidningspapper för det kommer att pysa över lite.
5)
Efter tre veckor är surkålen färdig. Du kan äta den tidigare, men den bästa bakterien, laktobaciullus planetarium, bildas sent i syrningsprocessen.
6)
Ät en eller två matskedar surkål till varje måltid för att boosta immunförsvaret.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv