Screenshot 2017-12-01 10.40.33

Anti-anflammatoriskt - is the shit - och nya svarta! 

tisdag, kl 12:50, med en lunchsallad bredvid datorn. ( inte i sängen)

Det är mycket anti nu. Anti-ageing och anti-inflammatoriskt...
Egentligen så hänger de ju faktiskt ihop när man tänker efter.
Äter du anti-inflammatoriskt så bromsar du ju faktiskt upp föråldringsprocessen. 
Så, allt hänger ihop. Iaf i den bästa av världar.

Äter du mat som kroppen mår bra av, håller ned vikt, blodtryck, blodsocker och kolesterol så är möjligheten större till ett längre och friskare liv.
Så är det någonstans jag skulle börja leta efter ungdomens källa så är det i den anti inflammatoriska maten.
Det är mycket snack om anti-inflam mat just nu ( btw, måste hitta på ett bättre ord)  de duktiga Food Pharmacyflickorna snackar om det, kloke Stig Bengmark skriver om det och Maria Borelius har skrivit en otroligt bra bok om hela den anti inflammatoriska livet, inte bara om maten. Ett måste i bokväg!!!!

Tanken till dagens blogg, om än något sent på dagen, är den klient jag träffade i morse på min Hälsokollo/Sommarkollo. Vi pratade om orsaker till utebliven viktminskning och vi kom efter någon timme tillsammans fram till att det var dags att börja först och främst ha fokus på det som gjorde ont, ett knä där leden är inflammerad och därför är ju lusten att röra sig mycket mindre. Därför först och främst fokus på en anti inflammatorisk kost.  Sedan tar vi kalorier senare. 

Det jag märker hos mina klienter, är ju att efter bara ett par veckor på denna kost så mår ju alla så mycket bättre. Allt funkar bättre. Hela kroppen. Träffade en ny klient igår som bara gått hos mig i 2-3 veckor och det var redan nu en ny kvinna jag träffade. Bindväven var mjukare och gjorde inte ont längre, lederna var mycket mindre stela, magen plattare och fungerade perfekt, sömnen var bättre än på många år och hela hon var liksom 10 år yngre, redan...
Jag fattar fortfarande inte riktigt allt, men ser dessa resultat och blir lika överlycklig varenda gång!

Ok, here goes... 
 

Antiinflammatoriska livsmedel – och vilka du bör undvika

Bra antiinflammatoriska livsmedel

·Grönsaker, bladgrönsaker är toppen, liksom avokado och oliver, tänk ovanjordgrönsaker.
Sötpotatis, är undantaget
Sjögrönsaker, alger, tång, all sjömat är nyttig
Alla bär, samt någon frukt under säsong
Fisk, helst fet som lax, helst vildfångad, makrill, sill (inte inläggningar med socker).
 Skaldjur
Fågelkött
 Fermenterad mat, som surkål, ät färsk (inte burk) surkål eller kimchi varje dag!  
· Vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, nypon
 Kallpressad olivolja, rapsolja, kokosolja, kokosmjölk.
·Te: grönt, rött och vitt.
 

Ät måttligt av dessa råvaror
De kallas för nattskatteväxter och anses ha inflammationsdrivande egenskaper. 

· Potatis, aubergine, paprika, tomater och chili.
· Ägg.
· Baljväxter, nötter och frön.

      

Undvik helt eller dra ner på följande livsmedel
· Allt som innehåller gluten: vete, havre, råg och korn.
· Annat korn, som ris.
· Mjölkprodukter.
· Rött kött.
· Socker och alternativ till socker.
· Torkad frukt.
· Transfetter, solrosolja, majsolja, vindruvskärnolja (omega-6-oljor).
· Färgämnen och smakförstärkare.
· Vinäger (jäst) ta citron i stället 
· Kaffe och svart te, där det går...
· Alkohol, uhum.. där det går...

Det var nog allt för idag!
kram!
Cathrine




 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv