Screenshot 2017-12-01 10.40.33

om du ändå tänkt att gå ned i vikt och börjar tänka på hälsan...

.. så kan du lika gärna göra det med mig...
 

Så här skriver Expressen...

"Låt vårvindarna fläkta bort ett kilo i veckan - till sommaren kan du vara åtta kilo lättare.

- Låt fokuset ligger på hälsa, inte på vikt. Vikten är mer som en bonus, en add-on, säger Cathrine Schück, samtalsterapeut, näringsterapeut som har utvecklat 8/800-metoden.


Att äta är både en vana och en livsnödvändighet. Men om dina matvanor gett dig en övervikt kan det vara dags att förändra dem. 
Det senaste året har Cathrine Schück hjälpt både sig själv och sina klienter att gå ner tvåsiffrigt.
Hennes hemlighet heter 8/800 - en anpassad variant av den brittiske läkaren och journalisten Michael Mosleys metod Blodsockerdieten. Genom att äta 800 kalorier om dagen i åtta veckor blir man inte bara lättare utan man får dessutom bättre blodsocker. 

- Jag är ensam om att ha fått Mosleys godkännande att använda blodsockermetoden, och från det har jag utvecklat 8/800-metoden där man dessutom tar bort mjölkprodukter, säger Cathrine Schück.
Hon är den enda i Sverige som har Michel Mosleys godkännande att ge kurser och utbildningar, och gör det kontinuerligt, både i grupp och med privata klienter. Som näringsterapeut och samtalsterapeut hjälper hon dessutom personer med typ 2-diabetes att lägga om sin kost.
- Det är en mottagning som specialiserat sig på patienter med typ 2-diabetes som remitterar patienter vidare till mig. Vi adresserar den hälsosituation som finns i form av blodsocker, blodtryck och blodfetter - det metabola syndromet.


Hur ska man då gripa sig an en så omfattande livsstilsförändring som 8/800?
För det första ska man komma ihåg att den är högst tillfällig. Åtta veckor är inte lång tid.
Men det viktigaste är att fokusera på vilka mål man har med sin hälsa, inte på vikten:
- Alla vill gå ner i vikt. Hjärnan har hört det här budskapet så många gånger förut - medan du läser den här meningen så formar hjärnan redan svaret - "Det har du ju försökt med förut och misslyckats med. Hur stor är sannolikheten att du kommer att lyckas den här gången?" I tankekedjan ingår att du kommer misslyckas eftersom hjärnan drar i gång en sannolikhetsprocess. Det här går blixtrande snabbt, det är en undermedveten kalkyl.
- Hjärnan svarar "Testa du, men det kommer inte lyckas". Men om du kan svara din hjärna att "det här gör jag inte för vikten utan att för att bli friskare" kanske den låter sig övertygas. Du får bättre hy, alla får bättre hy, tjockare hår, bättre sömn. Alla värden förbättras. Magen funkar bättre. Låt det bli dina hälsomål!
- Om du äter så här så kommer vikten av sig själv, men framför allt uppnår du allt det andra, säger Cathrine Schück.

Men hjärnans invändningar kommer inte att tystna här. 
Nästa tanke lyder oftast: "800 kalorier, är du dum i huvudet - det kommer du aldrig klara, det är för lite!"
- Den frågan måste du adressera redan innan den ställs. Svaret är att: "Jag vet att om jag äter 1/2 kilo morötter eller vitkål så kommer jag att bli proppmätt, säger Cathrine Schück.

Hur gör man för att äta 8/800?
• Man ska alltid äta dagens tre huvudmål. 
• Man ska se till att de är näringstäta - rika på vitaminer, näring, protein. 
• Man ska inte försöka underträffa de 800 kalorierna. 
• Och man ska inte plussa på det dagliga intaget för att man powerwalkat i två timmar (eller gjort någon annan aktivitet).
Måltiderna består av grönsaker och protein med små mängder fett och tillräckligt med kryddor.
- Tänk: här är min proteinkälla: Den hjälper mig att bygga muskulatur. Här är mina grönsaker. De håller mig mätt.
- Man kan äta oändliga mängder grönsaker som inte kostar överhuvudtaget i energi, säger Cathrine Schück.
Du är snål med fettet?
- Jag är väldigt snål med fettet - en tesked olivolja och en tesked kokosfett om dagen - det är vad hjärnan behöver. Dessutom hjälper fettet till med magfunktionen, annars blir kosten för torr.
För att ge tillräckligt med mättnad inom ramen för den dagliga kaloritilldelningen gör man klokt i att välja bort kaloribomberna: Godis, chips och alkohol har inte mycket plats under de här veckorna.
- Och var försiktig med nötter också. En näve motsvarar en hel måltid. En paranöt för selenbehovet är lagom.
För att skapa variation på måltiderna varvar Cathrine Schück ugnsbakat med buljonbaserad matlagning. Det är också klokt att variera texturer, färger och tänka på uppläggningen för att bli mer nöjd med måltiden och ätupplevelsen.
Eftersom kaloritilldelningen är kraftigt neddragen från vad de flesta äter behöver man ta hjälp av en app för att hålla koll på hur mycket man har stoppat i sig.
- Var noga med att hitta en bra app så att det är lätt att räkna. Och fyll på i appen allteftersom dagen går.
Lifesum eller Nutrix är appar som passar många, men det finns en uppsjö att välja på. 

Att se till att dricka ordentligt är också viktigt.
- Kroppen är dålig på att signalera om den är hungrig eller törstig. Väldigt mycket av det vi uppfattar som hungersignaler betyder egentligen "ro hit med ett glas vatten", säger Cathrine Schück.
- Jag brukar rekommendera funktionsdryck - till exempel en deciliter rödbetsjuice som är blodtrycksänkande och en deciliter lingondricka som är blodsockersänkande på morgon. I övrigt vatten, smaksatt med hallon, lingon, ingefära, kolsyra - eller alldeles vanligt kranvatten.
- Det kan också vara tomatjuicer, smoothies - röda eller gröna.
I 8/800 ersätter man alla mjölkprodukter – också de från get och får. Mjölkdrycker ersätts med växtdryck.
- Jag använder själv havre, de innehåller betaglukaner som är naturligt kolesterolsänkande.
- Det man märker är bättre mage och klarare hy.
Det är allt man behöver tänka på. Cathrine Schück själv lägger till ett vitaminpreparat i pulverform på mmorgonen och magnesium på kvällen för att hjälp kroppen till ro. 
- Dessutom använder jag kollagenprotein för hår, hur, naglar, för att du ska få bra utväxling på muskelbyggnaden när du tränar. Men det ingår inte i själva 8/800-metoden.


För personer som inte lever själva kan det kännas krångligt att lägga om kosten. Men det behöver inte vara så svårt:
- Det ska inte vara så komplicerat så att resten av familjen inte kan äta. Det finns ingen i familjen som mår dåligt av att äta kött, fisk, ägg och grönsaker. - de som inte följer dieten får ta lite mer eller komplettera med ris eller potatis.
Att röra sig varje dag är en del av att leva ett hälsosamt liv, men träning är inte en uttalad del av själva dieten.
- Jag tycker att det är bättre att man väljer lågintensiv träning - yoga, stretchning, åtminstone under de första veckorna tills kroppen hunnit vänja sig vid det nya intaget. Du ska inte ut och långdistanscykla eller belasta kroppen hårt de här veckorna.

Vad händer efter åtta veckor?
- Jag tycker att man försiktigt ska hitta en jämvikt, att man långsamt lägger till lite mer men känner efter var man behöver ligga för att bibehålla sin nya vikt.
- Går du tillbaka till din gamla livsstil så får du tillbaka din gamla kropp.
En del av Cathrine Schücks klienter har fortsatt med en omvänd variant av 5:2 – de äter 800 kalorier om dagen under veckorna och mer fritt under helgen.
Härom veckan passerade hon sin 60-årsdag, både lättare, gladare och starkare än hon känt sig på många år.
- Jag önskar att jag hade vetat att livet skulle bli så här redan för flera år sedan!

***

8 ENKLA KOM IHÅG FÖR ATT LYCKAS MED 8/800-METODEN

• Hitta dina goda hälsoargument - snarare än viktmål. Vill du bli rörligare, sova bättre, få finare hy, orka mer?
• Planera din matdag. Ät minst tre mål mat alla dagar. 
• Ät generöst med grönsaker. ”Det ger mättnaden”.
• Drick mycket vatten. ”Kroppen har svårt att skilja på hunger och törst”.
• Logga det du äter i en app allteftersom. Om man skriver in på kvällen vad du har ätit, kommer siffrorna inte att stämma. 
• Fotografera dig före och efter - det blir en otroligt stor skillnad i kroppen.
• Använd bioolja. ”Jag rekommenderar mina klienter att smörja in sig med olja. Du får en smidig, elastisk hud som följer med tillbaka in igen - du kommer att gå ner ordentligt.
• Få pepphjälp! Det finns en stödgrupp på Facebook som heter "8/800 med Schück och Mosley”.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Madeleine Anderberg » Är du i skrattzonen?:  ”Tips! Solo-middag! Oaxen Slip på Djurgården kör solokväll en gång i veckan under..”

  • Veca » Är du i skrattzonen?:  ”Åh Cathrine, jättekul att läsa din blogg (o andra sociala medier)! Sörjer att ly..”

  • Mira Grgic » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Fint skrivet Cathrine. Nej man kan inte dejta sig ur separations sorgen, vilken..”

  • Carina » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Hej. Nej man kan inte dejta sig ur en sorg. Men dejting och att, i en relation,..”

  • Sarah » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Underbart inlägg. Stor igenkänning för mig. //singel vid 48 ”

Bloggarkiv