Screenshot 2017-12-01 10.40.33

sexig vid 60?

torsdag! (äntligen!) kl 08:25, sovmorgon, kaffe på lilla brickan i sängen.

Ja, jag vet! Smaskig titel, men man får ju ta i från knäna för att få folk att läsa...
Ni som läser denna blogg vet ju att jag ibland citerar Pippi. Klok flicka. Eller möjligen jag som som blir allt barnsligare. Den möjligheten finns. Bra isf.


Hon säger hur som helst något i stil med, " Det har har jag inte gjort förut, det ska bli kul"
Jag säger detsamma om 60. Det har jag aldrig varit förut, det ska bli kul.
Jag menar, hur ska man veta hur det är att bli en ny ålder, när man aldrig varit så gammal tidigare?
Hur som helst, det är roligt, väldigt roligt! 

Men för att något ska bli roligt så måste man hjälpa till själv. Genom att ge sig själv de bästa förutsättningarna och hjälpa till på traven. 
Det finns ett begrepp som hetet "fit and fierce at 40", jag säger istället...
"Get fit and fierce at 60". Du bestämmer själv..

Hur gör man då?
Ja, till och börja med så jysta till din mat. Skippa fluffet, skippa det du inte behöver iform av ris, pasta, bröd, potatis och socker i alla former. (även vin som innehåller en jäkla massa socker).
Fokusera istället på att ge din kropp den bästa möjliga näringen med en näringstät meny bestående av massor av grönsaker, fisk, kött och ägg. Ät dig mätt, men var försiktig med fettet. En kaloribegränsning under en period sänker dina blodfetter, blodtryck och blodsocker. Samt vikten. Det kallas för det metabola syndromet, och det står för hela din hälsa. 

Tillskott? Ja!
Vi behöver tillskott i denna ålder. Tyvärr är upptaget av näring i tarmen mycket begränsad efter 50-60 år i vår tjänst. Kroppen behöver "toppas upp" med extra tillskott i form av vitaminer,mineraler, protein och nyttigt fett för hjärnan. Bra grejer för knä och leder för att slippa värk och inflammationer. Hjärt och kärlprevention. 
Med rätt uppsättning tillskott blir du som ny. Unna dig en timme hos en bra näringsterapeut, funktioneterapeut eller hos mig. Det är värt att skräddarsy sina tillskott. 

Träning! Ja!!!!
Det är så roligt att träna idag. Jag som visserligen gick en hel del tidigare men aldrig tränade något annat, är idag en galet träningsförtjust person. 
Men det har tagit mig 1,5 år att komma från soffpotatisläget till att få vara med och medverka in en intruktionsvideo för en av de tuffaste träningsformer som finns, de sk megaformersmaskinerna. 
Så, ge det hela tid. Börja långsamt och trappa upp din träning. Börja med 1-2 timmar i veckan och gå upp till 3-4 ggr/vecka när du blir starkare. 
Jag har haft mycket nytta av tillskott och tror att min muskelstyrka har att göra med det kollagen protein tar jag. Det är svårt att bygga muskler i vår ålder, och där har jag haft stor glädje av proteintillskottet. 
Men även mycket nytta av tex rödbetsjuice som både sänker blodtryck och verkar kärlvidgande som gör att blodet kan syresättas bättre och du får mer utväxling på din träning. 
Tänk på att växla mellan styrka, smidighet (balans) och kondition. Många i vår ålder står för mycket på gym eller sitter på yogamattor och får på tok för lite syretoppar, dvs dåligt kondition. 

Och lite rejält med smörj!
Jag smörjer huden varje dag med olja från Apoteket som heter Bio oil och är från början tänkt för att hjälpa gravidmagar för att slippa fula streck när huden tänjs ut. Den fungerar utmärkt på samma sätt när vi vill ha en smidig hud som följer med " in" igen. Du får en smidig och följsam hud som inte är slapp och hänger. (läs gäddhäng).

och till sist hud....
Vi är varelser som behöver hudkontakt. Vi mår bra av att vara berörda. klappade, strukna på, och hållna i. 
Det hormonet kallas för oxytocin och utsöndras när vi blir hållna i, klappade på och älskade. Våra stresshormoner sjunker och vi mår bättre.
Om man inte blir klappad och pussad på så gå och ta massage. En utmärkt form att fylla på oxytocinförrådet. 
Är du singel, börja dejta igen. Det finns massor av roliga människor där ute, sänk dina krav och börja busa istället. Det funkar, jag lovar. 
Är du i en relation, ta fram flaskan med god olja (kanske Bio oljan)  eller kräm och be att få en massage och ge en själv. 

Det vi vet idag är att vi med största sannolikhet kommer bli äldre än våra föräldrar om vi sköter oss. 
Det är du, nu idag, som bestämmer hur du vill att dessa nästa  20-30 år ska se ut. Det är en lång tid, och värt att lägga lite extra energi på att få dem att bli så roliga som möjligt!
Våga bli lite Pippi du också!
Var en "fierce" man eller kvinna i din egen ålder! Den bästa versionen av du. 
Det är du värd.

Hör av dig om du behöver tips och pep för att nå dit. 
kram! 




 




























 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Madeleine Anderberg » Är du i skrattzonen?:  ”Tips! Solo-middag! Oaxen Slip på Djurgården kör solokväll en gång i veckan under..”

  • Veca » Är du i skrattzonen?:  ”Åh Cathrine, jättekul att läsa din blogg (o andra sociala medier)! Sörjer att ly..”

  • Mira Grgic » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Fint skrivet Cathrine. Nej man kan inte dejta sig ur separations sorgen, vilken..”

  • Carina » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Hej. Nej man kan inte dejta sig ur en sorg. Men dejting och att, i en relation,..”

  • Sarah » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Underbart inlägg. Stor igenkänning för mig. //singel vid 48 ”

Bloggarkiv