Screenshot 2017-12-01 10.40.33

Knäna knakar! Har du också artros? Det ska vi fixa!

måndag, kl 07:43, sängläge, kaffe (med en skvätt brainfuel, MCT olja)
Sover som en sten på 5 HTP och magnesium)


Superhärlig helg! Full av glädje och kärlek. En svängom hos underbara Madelein Månsson på Glorias i fredags, Food Tours i lördags och till sist Henrik Dorsin i Gentlemannen på Oscars. Väldigt bra! 
(stort tack till Vicky von der Lanken). 


Idag tänkte jag att det skulle handla om "knakiga knän" och ömmande leder. Det är inte konstigt att knä och höftleder börjar höra av sig, artos är väldigt vanligt hos oss 50 plussare. Inget att fundera så mycket över.
MEN det roliga är att du faktiskt själv kan påverka hur du vill må och hur ont du vill ha. 
Jag vet själv, eftersom jag har artros i alla leder, men äter mig helt besvärsfri genom kosten och tillskott. 
Det är faktist du själv som bestämmer hur du vill må och vad du vill kunna klara av. 
Ingen annan.
Mitt förslag är att lägga om kosten under en månad och sedan känna efter hur du mår efter det. En månad klarar alla av. Hjärnan kan acceptera det, då den är en "ändlig" period, inte oändlig, dvs för resten av livet. 
(fast det kanske den blir efter en månad när du upptäcker hur bra du mår!)

Så, mitt förslag är att under en månad helt undvika råvaror som kan verka inflammatoriska på din kropp, artros är ju en inflammation i leden och det är den som gör ont.
En antiinflammatorisk kost utesluter all mjölmat, dvs gluten, mao pasta och bröd. Vidare också mejeriprodukter och allt socker och sötad mat/frukt. 
Så under en månad äter du ägg, kött, fisk, kyckling och MASSOR av grönsaker i alla former. Gärna både råa och tillagade grönsaker, gärna någon form av surkål i salladen. 
De tillskott du behöver är främst är nypon och gurkmeja som verkar antiinflammatoriskt på lederna. 
Ta 1 tsk gurkmeja och 1 msk nyponpulver utrört i rödbets eller lingonjuice. (osötad).
Mitt förslag är även att under denna period ta ett kollagenprotein som bygger muskler och bildar ny broskvävnad. Detta räddade mig när jag vandrade 80 mil på 5 veckor på pilgrimsvandringen. Jag hade gjort en blandning på vitamintillskott, nypon, gurkmeja och proteinpulver som jag tog varje dag. Hade inte gått utan det, och kommer ta med det på nästa vandring för att slippa ont i lederna.
Du hittar det kollagenprotein jag använder på www.succeder.se

NYTT!
Jag tipsar gärna om Mia Lundins mottagning som öppnar 2/5. Jag lägger ut hemsidan så fort den är klar.
Det jag också gärna rekommenderar är mitt nya samarbete med den utmärkte läkaren Jörgen Boethius på mottagningen www.vegatus.se, dit du kan gå för en undersökning, blodprover och annat du behöver av en duktig läkare som tar sig tid med sina patienter. 
Det är en glädje att kunna berätta att jag ska börja arbeta där någon dag i månaden och då främst med patienter med diabetes typ 2. 

På träningsfronten har Becore (träningen från helvetet, som blev träningen från himlen) bytt namn och heter nu The Place, men ligger kvar med samma verksamhet på Kommendörsgatan. 
Denna tuffa träningsform hade aldrig varit möjlig utan antiinflammationsmat och tillskott!
Ha en bra måndag!!




 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Madeleine Anderberg » Är du i skrattzonen?:  ”Tips! Solo-middag! Oaxen Slip på Djurgården kör solokväll en gång i veckan under..”

  • Veca » Är du i skrattzonen?:  ”Åh Cathrine, jättekul att läsa din blogg (o andra sociala medier)! Sörjer att ly..”

  • Mira Grgic » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Fint skrivet Cathrine. Nej man kan inte dejta sig ur separations sorgen, vilken..”

  • Carina » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Hej. Nej man kan inte dejta sig ur en sorg. Men dejting och att, i en relation,..”

  • Sarah » Kan man dejta sig ur en sorg?:  ”Underbart inlägg. Stor igenkänning för mig. //singel vid 48 ”

Bloggarkiv