Så här överlever du julen - och mår bäst med 8/800. 

IMG_3219 IMG_3219

"saxat ur Expressen Söndag, publicerat 27/11.
Av Christina Lundell"



Hälsoboosta inför julfesten – och gå ner några kilo på kuppen.
- 8/800 fungerar året om, säger Cathrine Schück, kostrådgivare och KBT-terapeut.



Att äta 800 kalorier om dagen, fördelat på två eller tre mål och några mellanmål har gett Cathrine Schück ett nytt och hälsosammare liv.
Inför vintersäsongen vill hon särskilt framhålla den varma och mättande maten.
- Välj näringstät mat med mycket fibrer och vitaminer. Så här års finns det en hel del rotfrukter man kan använda sig av: kålrot, jordärtskocka, palsternacka, morötter, funkar jättebra. Linser och bönor – baljväxter - funkar också. Och kålen! Vitkål, spetskål, rödkål.
- Buljongkoka maten i stället för att steka den.
Själv är hon förtjust i sopporna och buljongerna, som passar extra väl i vintertider.
- Grytor och soppor bidrar till en ökad mättnad eftersom man äter dem med sked.

Cathrine Schück vill fokusera på hälsovinsterna och de kloka valen snarare än de snabba viktrasen.
- Innan vi pratar vikt måste vi prata blodtryck, blodsocker och blodfetter.
- Jag var på mitt årliga besök hos min hjärtläkare. Han printade ut proverna jag tog för ett år sedan och jämförde dem med årets resultat. Han sa: ”Såna här förändringar har jag aldrig varit med om, det är inte samma person.”
- Alla provsvar var som en frisk 25-åring. Och jag kan sluta med levaxin.

Hon är minst lika imponerad över de resultat som hennes gruppdeltagare har uppnått:
-De blir rosiga om kinderna – de får en fantastiskt hy – alla blir självlysande. Håret blir bättre, naglarna blir bättre och magarna blir lugnare, berättar hon.
Vikttappet ser hon som en positiv sidoeffekt. 
- Alla dalar i princip ett kilo i veckan. Det är en bra takt för att huden ska följa med, säger hon.
Men hur mycket man går ner beror på var man befinner sig när man börjar. 
- En del går ner jättemycket i början – 5-6 kilo på fyra veckor, för andra tar det lite längre tid.

Michael Mosley, den brittiska läkaren som tog fram grundmetoden, skapade dieten för personer med kostutlöst diabetes. 
- Han har designat det här för att få den maximala viktminskningen – ligger man under 800 kalorier eller över går man inte ner lika mycket. 
Därför bör man låta bli att hoppa över måltider, men också avstå från nattätning. 
Det får inte heller plats särskilt mycket alkohol.
- Ett glas vin innehåller 110 kalorier, ett glas rött 120. Ska du dricka vin så blir det inte mycket mat kvar.
För att hålla koll på vad man får i sig rekommenderar Cathrine Schück att man använder en kostapp. 
- Alla som börjar med det här är rädda för att de ska vara hungriga – men gör de bara som jag säger åt dem så är de inte hungriga.
Hur många bryter?
- Färre än vad de själva tror. 

För att det ska bli enkelt att lyckas har Cathrine Schück några grundregler:
 – Välj bort ris, pasta, bröd, potatis och socker. Jag har även tagit bort mejerivarorna. För den målgruppen som är intresserad av det här, ofta kvinnor över 40, är inte mejerier en hit längre. Många får svårt att bryta ner dem med åren.
Att kombinera med hårdträning är heller ingenting hon rekommenderar eftersom kostomläggningen är ganska omfattande.
- Det är bäst att ligga lite lågt med träningen till en början. Kaloriminskningen innebär en ganska stor belastning. Det är bättre att se att man orkar med det och minska risken för ett bakslag.
Andra smarta knep på vägen är att vara noga med att dricka tillräckligt, och fylla på med en kopp buljong om man känner sig lite svag och ha små mellanmål nära till hands - en morot, en kopp te, ett ägg.
Att minska stresspåslaget kan också vara en god idé. Så här år kanske man också vill ta på sig en stickad tröja eller mysig halsduk.
- Du kan bli lite frusen för att du går ner i vikt. 



Gör så här:

• Ät 800 kcal om dagen. 
• Håll koll med en kostapp och planera maten i förväg.
• Fördela näringen jämnt under dagen.
• Ät grönsaker, baljväxter, olivolja och proteiner från källor som ägg: fisk, räkor, kyckling, kalkon, lite rött kött, och mindre mängder nötter & frön.
• Drick te, vatten, buljong, kaffe.
• Välj bort processad mat, snabba kolhydrater och sött.
• Inkludera vardagsmotion.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv