hejdå fina måndagsgruppen, lycka till, sköt om er! Håll i er!

tisdag, kl 8:13, i sängen på fina GT10, med kaffe.


Snart har den här bloggen tjänat ut sitt sitt syfte!
För ett år sedan började jag blogga på allvar när jag inte kunde sova i den nya lägenhet jag flyttat till, och låg vaken från 4-5 på mornarna och var ledsen och ensam.
Hade ju dessutom så mycket i huvudet. Startat med Mosley och 8/800 och det bubblade av nya tankar och framför allt erfarenheter kring ätandet och min egen kostomläggning. 
Nu, ett år senare så har ju det mesta landat väldigt fint.
Ny lägenhet (som jag inte kan sluta tjata om hur fin den är)
Nytt liv, ny kropp, nytt sätt att förhålla sig till mat och träning.                  foto: Zara Daly
Ny relation. 
Ja, alla faktorer till att man numera sover väldigt gott om natten...

Igår var det dags att vinka farväl till en av de två grupper jag följt under hösten. Hejdå älskade Måndagsgrupp, må så gott och lycka till (vill man stå och hojta).
Vi sågs i nya kontorshotellet och alla hade något att äta med sig. Så mysigt och så trevligt.
Jag pratade på ut och inandning för att packa det sista av goda tankar, funderingar och kunskap i deras ryggsäckar och likt en orolig kycklingmamma vinka av dem vid dörren och önska dem så väldigt varmt lycka till i framtiden med sina liv och sina fina, nya kroppar. 
Det gäller ju framför allt att förbereda dem på denna massiva  matta av socker och fett som ligger framför dem inför julen. 

Så här kommer några glimtar ur en artikel som kommer i SödagsExpressen om 8/800 och hur man undviker de värsta fällorna inför julens alla frestelser.


Att äta 800 kalorier om dagen, fördelat på två eller tre mål och några mellanmål har gett Cathrine Schück ett nytt och hälsosammare liv.
Inför vintersäsongen vill hon särskilt framhålla den varma och mättande maten.
- Välj näringstät mat med mycket fibrer och vitaminer. Så här års finns det en hel del rotfrukter man kan använda sig av: kålrot, jordärtskocka, palsternacka, morötter, funkar jättebra. Linser och bönor – baljväxter - funkar också. Och kålen! Vitkål, spetskål, rödkål.
- Buljongkoka maten i stället för att steka den.
Själv är hon förtjust i sopporna och buljongerna, som passar extra väl i vintertider.
- Grytor och soppor bidrar till en ökad mättnad eftersom man äter dem med sked.

Cathrine Schück vill fokusera på hälsovinsterna och de kloka valen snarare än de snabba viktrasen.
- Innan vi pratar vikt måste vi prata blodtryck, blodsocker och blodfetter.
- Jag var på mitt årliga besök hos min hjärtläkare. Han printade ut proverna jag tog för ett år sedan och jämförde dem med årets resultat. Han sa: ”Såna här förändringar har jag aldrig varit med om, det är inte samma person.”
- Alla provsvar var som en frisk 25-åring. Och jag kan sluta med levaxin.


Hon är minst lika imponerad över de resultat som hennes gruppdeltagare har uppnått:
-De blir rosiga om kinderna – de får en fantastiskt hy – alla blir självlysande. Håret blir bättre, naglarna blir bättre och magarna blir lugnare, berättar hon.

Vikttappet ser hon som en positiv sidoeffekt. 
- Alla dalar i princip ett kilo i veckan. Det är en bra takt för att huden ska följa med, säger hon.
Men hur mycket man går ner beror på var man befinner sig när man börjar. 
- En del går ner jättemycket i början – 5-6 kilo på fyra veckor, för andra tar det lite längre tid.

- Alla som börjar med det här är rädda för att de ska vara hungriga – men gör de bara som jag säger åt dem så är de inte hungriga.
Hur många bryter?
- Färre än vad de själva tror. 

För att det ska bli enkelt att lyckas har Cathrine Schück några grundregler:
 – Välj bort ris, pasta, bröd, potatis och socker. Jag har även tagit bort mejerivarorna. För den målgruppen som är intresserad av det här, ofta kvinnor över 40, är inte mejerier en hit längre. Många får svårt att bryta ner dem med åren.

Gör så här:
• Ät 800 kcal om dagen. 
• Håll koll med en kostapp och planera maten i förväg.
• Fördela näringen jämnt under dagen.
• Ät grönsaker, baljväxter, olivolja och proteiner från källor som ägg: fisk, räkor, kyckling, kalkon, lite rött kött, och mindre mängder nötter & frön.
• Drick te, vatten, buljong, kaffe.
• Välj bort processad mat, snabba kolhydrater och sött.
• Inkludera vardagsmotion.


Vill du hänga med i en ny grupp, så startar dessa i början på februari. 
För mer info och anmälan, klicka här och skicka en intresseanmälan. 


Är du nyfiken på metoden och vill lära dig mer om 8/800 så är du varmt välkommen på en av mina två inspirationsföreläsningar i januari. 
Här kan du läsa mer om dem. 
Välkommen!!!!








 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-