Så kommer du enkelt igång med 8/800

IMG_2112[1] IMG_2112[1]

måndagmorgon, kl 06:02, med en kaffekopp, i sängen.

Nu har nya boken Succédieten 8/800 kommit ut! Den är utgiven av Expressen och finns därför överallt där kvällstidningen säljs. Den kostar 159 kronor (143 sidor) inbunden och ligger ute till 11 september.
Jag får mycket frågor och ska försöka svara och förklara så mycket jag kan om metoden och hur du gör om du vill köra den själv. 
Annars finns det både kurser hos mig på mottagningen i Stockholm, privat coaching samt en sk onlinekurs på FB i fyra veckor. Kontakta mig direkt via kontaktsidan. 
Du läser mer om kurserna här 

Det finns dessutom en FB grupp för dig som vill hålla kontakt med andra som går/har gått kursen eller bara är nyfikna. Det är bara att adda mig på FB och sedan gå in på "8/800 med Schück och Mosley."

Här kommer en väldigt bra artikel skriven om mig och metoden:

"Ät dig till bättre hälsa och låt vikten bli en bonus.
 Läkaren och bantningsikonen Michael Mosley är mannen bakom den enorma succén 5:2 dieten..
Michael Mosley fick typ 2 diabetes för fem år sedan. Och med hjälp av 5:2 metoden gick han ner tio kilo och fick normala blodsockervärden. Nu har ny forskning visat att en lågkaloridiet på 800 kalorier om dagen under åtta veckor har fantastiskt god effekt på typ två diabetiker.
– Människor i studien var väldigt motiverade och de klarade dieten bra, omkring 80-90 procent lyckades både i form av att de gick ner i vikt och att de fick normala blodsockervärden. Jag tyckte det var väldigt intressant, det var därför jag skrev den här boken.
 
 Att tappa fyra kilo på en månad klarar de flesta.
- Det är enkelt, säger Cathrine Schück, författare och licensierad kostrådgivare.
Hemligheten är att aldrig hoppa över måltider och ösa på med grönt.
För ett halvår sedan kom Cathrine Schück i kontakt med den brittiska läkaren Michael Mosleys nya modell för viktnedgång och blodsockerkontroll. Genom att äta 800 kalorier om dagen i åtta veckor har han visat att man kan sänka sitt blodtryck, sitt blodsocker, sina blodfetter och sin vikt.
- Jag bröt upp från relation i slutet av november och mådde väldigt dåligt. Jag tröstade mig med än det ena än det andra, berättar Cathrine, som även arbetar som samtalsterapeut med fokus på kostfrågor.
- Jag läste boken och tänkte att det jag ville ge kurser på metoden - och insåg att skulle jag be mina klienter att äta 800 kalorier om dagen var jag tvungen att göra det själv först.
Resultatet blev en överraskning. Inte bara har hon tappat tio kilo:
- Jag var inte förberedd på att jag skulle må så mycket bättre! Det här är det absolut smartast och vettigaste jag har träffat på. Det här handlar om mycket mer än om att gå ner i vikt.
Under våren har hon guidat ett hundratal personer genom viktminskningar de inte kunnat drömma om:
- Jag har aldrig varit med om något som varit så enkelt och som funkar på alla. Till och med 70+-damerna dalar i vikt.
Inte minst personer med medicinska åkommor har sett stora hälsovinster.
- Från början skrev han boken för diabetiker, den är skräddarsydd för dem, för att få koll på blodsockret. Alla typ två-diabetiker har kunnat sänka sina metformin-nivåer, och de med blodtrycksmediciner har kunnat halvera sina doser. 
Själv har hon också minskat sitt blodtryck och sina nivåer av blodfetter och blodsocker. Hon tycker att det känns skönt att det finns vetenskapliga studier som visar att modellen fungerar och är säker.
- Det är framtaget av en läkare, det är ingenting som någon hittat på. Det är evidensbaserat och det är påläst och styrkt med hur mycket studier som helst.
Och trots det låga kaloriintaget plågar inte hungern henne alls.
- Jag är aldrig hungrig. Jag har haft så mycket klienter hela våren och inte en enda är hungrig.
Hemligheten stavas grönsaker. Kokta grönsaker, råa grönsaker, syrade grönsaker, mixade grönsaker, hackade grönsaker, grönsaker i soppa, grönsaker i sås, grönsaker som tillbehör. Grönt serveras till varje mål, och ger kroppen volym, fibrer, mineraler, vitaminer.
- I och med att du äter så mycket grönsaker äter du dig proppmätt, säger Cathrine Schück.
- Ät morötter, bönor, paprika, zucchini, vad sjutton du vill, själv äter jag jättemycket surkål, vitkål, jag äter sugarsnaps.
En annan framgångsfaktor är att vara noga med att få i sig tillräckligt med protein, som ger mycket mättnad i förhållande till energiinnehållet. Gärna fisk, ägg och kyckling.
- Man ska ha till varje måltid mellan 50 och 100 gram proteinrika livsmedel och så fyller du på med så mycket grönsaker du vill.
Man väljer bort de snabba kolhydraterna, sockret och är försiktig med fettet.
- Det är som en korsning mellan LCHF och vikväktarna, där du äter LCHF minus fett och mejeriprodukter.
Eftersom smör och olja bär smakämnen tillför Cathrine Schück generösa mängder smakrika kryddor. Dill, persilja, koriander, oregano, rosmarin, allt som passar i det man lagar.
- Tar du bort fettet, som är en smakbärare måste du addera mer smak. Jag använder mycket chili, vitlök, koriander, färskriven ingefära.
Den energisnåla kosten gör att kroppen får ett energiunderskott. Effekten blir viktminskning.
- Du dalar tryggt och säkert med ett kilo i veckan, lovar hon.
Dessvärre kan man inte välja varifrån de ryker först. Cathrine Schück har gått ner tio kilo under våren.
- Brösten och rumpan, var platserna där jag hade mest att ta av. Jag har blivit lite mindre i behån, det är smällar man får ta. Jag som alltid varit kurvig har tappat flera kupor, haha. 
- Men jag har förlorat "volangerna" också, och dem saknar jag inte.
För att göra kosthållningen så enkel som möjligt rekommenderar Cathrine Schück att man använder någon av de många kosträknings-appar som finns i mobilen. Då kan man hålla koll dag för dag. Det viktiga är att komma ihåg att lägga in det man ätit precis när man äter det, när dagen har gått är det lätt hänt att man glömt bort några tuggor här och några tuggor där.
En annan viktig sak är att inte lockas att hoppa över måltider.
- Hoppa inte under några omständigheter över måltider. Ät så att blodsockret är jämnt och se till att aldrig vara hungrig.
Dessutom kan det vara klokt att se till att få i sig ordentligt med vätska.
- Drick väldigt mycket - man får i sig mycket fibrer av alla grönsaker och de behöver sällskap i magen. Jag dricker säkert tre liter om dagen. 
Buljong, tomatjuice, kokosvatten, råpressad lingonjuice och rödbetsjuice ger smak, antioxidanter och mättnad.
- Är jag ute på stan så köper jag gärna någon helgrön juice.
Hon ser vikttappet som en önskvärd bieffekt.
- Fokuset ska ligga på att man mår så himla mycket bättre. Du sover bättre, magen mår bättre, du orkar träna och hålla i gång. Jag har ett hundratal klienter som gått hos mig i vår. Alla säger samma sak.
Metoden är designad för att pågå i åtta veckor, men redan efter fyra veckor kommer kroppen ha börjat ställa om sig. Den som då vill övergå till en mjukare kosthållning gör klokt i att ta med några av de nya goda vanorna om man inte vill återvända till utgångsläget. 
- Det här är en ändlig period, sedan går du över till kanske en Medelhavskost med ett par dagars lättfasta av 5:2-modell i veckan. Det är det som Michael Mosley rekommenderar.
 
Matråd
 Morgon 
Kombinera någon slags protein med tillräckligt mycket grönt för att ge mättnad.
- Jag äter ett ägg och mycket grönsaker till frukost.
Lunch
En soppa, en stor sallad, en grönsaksgratäng?
- Ofta blir det en stor sallad med ägg och tonfisk eller lax och så kyckling.
 
Middag
Se till att middagen är riklig, enkel och variera gärna smakerna från dag till dag utan att göra det för svårt.
- Jag äter väldigt mycket soppor, buljonger, där jag lägger i kyckling eller nåt.- Jag gör mest av typen Renée Voltaires lantbuljong eller kycklingbuljonger.
- Du kan koka vilka grönsaker du vill - och lägga i risnudlar eller konjakrotsnudlar- de är nästan energifria.
 
Mellanmål
- Jag tycker inte att man ska äta så mycket mellanmål, vuxna människor klarar sig utmärkt på tre mål om dagen. Om du är sugen kan du ta något, men det är bra att låta tarmarna vila. Ta ett glas tomatjuice, det mättar och är hur gott och härligt som helst.
Nödmat
För att undvika hungerpanik, stoppa ner något du valt på förhand om du vet med dig att du annars lätt faller för onyttiga snabblösningar.
- Ta med ett hårdkokt ägg eller lite färska grönsaker, minitomater eller vad du föredrar.
 
Kvällsmål
- Är jag småsugen på kvällen tar jag två morötter om jag ätit en tidig middag. En stor kopp te med växtmjölk kan lindra om jag är hungrig.

Mejerier
I Michael Mosleys metod finns plats för mjölk. Jag har valt en mejerifri variant som jag kallar 8/800.
- Jag har tagit bort mejerierna eftersom många inte klarar av att bryta ner kaseinproteinet i mjölkprodukterna, och då lagrar kroppen in det. 

 
Frukt
Jag rekommenderar att man ersätter frukt med grönsaker under den här perioden.
- Frukt kostar väldigt mycket kalorier i förhållande till mättnad och triggar sötsuget hos många. Jag tycker definitivt att man ska vara helt sockerfri under en sådan här period, frukten ger blodsockerkurvor och ger aptiten en skjuts
 
Fest
Det är härligt med fest och restaurangbesök, men man kan äta som man vill även i sådana sammanhang. 
- Jag tänker så här:  Jag har hittills aldrig någonsin varit på fest utan att det serverats grönsaker. På de allra flesta middagar och fester finns det en stor skål sallad, ta av den.
 
Vin & Alkohol
Vin är ganska energirikt. Ska man hålla sig mätt på 800 kalorier har man inte råd att avvara 110-120 av dem på ett glas vin.
- Det här är en kort period i livet, avstå gärna alkohol. Använd dina kalorier för att bli mätt och låt det här bli en detox också vad gäller alkoholen.

 
 Så här börjar boken...
Få metoder har berört mig personligen så mycket som denna gör.
Jag mådde själv väldigt dåligt i början på 2017 och satt hos goda vänner på Mallorca och sträckläste boken, Blodsockerkoll av Michael Mosley, författaren till bla 5/2 metoden.
Beslöt mig snabbt för att kontakta förlaget för att få rättigheterna till att få jobba med metoden med klienter och för artiklar.
Jag fick hans tillåtelse och började med egna kurser i början på januari i år.
Men hur skulle jag kunna berätta för andra hur man följer denna metod utan att testa den på mig själv?
Sagt och gjort, den 19 januari la jag och en grupp tappra damer med mig om vår mat och började att under åtta veckor leva på 800 kcal per dag.
Det var kanske ett av mitt livs bästa beslut.

På åtta veckor dalade jag och damerna tryggt och säkert med cirka 1 kg i veckan, sänkte vårt blodtryck, blodsocker och våra blodfetter. Det skadliga vicerala fettet, det som omsluter våra inre organ blev mindre, och på kuppen blev vi samtliga både piggare och gladare.
Nu med både facit i hand och ett hundratal glada och nöjda klienter under året så kan jag bara säga en sak, det fungerar.
Inte en av alla de som testat metoden har upplevt vare sig hunger eller att de svälter.
Man äter sig istället pigg, glad och mätt på massor av grönsaker, kött, fisk, ägg och kyckling.
Jag har utvecklat metoden en aning och rekommenderar att man under denna period även kan dra ned eller utesluta mejeriprodukter, och kallar då min metod för 8/800.
 Cathrine Schück
 kostrådgivare och samtalsterapeut/KBT-coach med inriktning på kost och hälsa.
 Tänk på…
Metoden fungerar lika bra för både män och kvinnor och olika åldrar i livet. Vid graviditet eller med ett tidigare ätstört beteende bör du först prata med din läkare.

 





 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-