LCHF kanske inte för alla...

IMG_0365 IMG_0365

tisdag, 06:48, i sången, med kaffe. bra morgon. solen skiner.

Jag förstår att det kommer bli ett himla liv av det jag kommer att skriva nu, men om det kan hjälpa någon enda människa att förstå sig själv, sin kropp och kanske även sin uteblivna vitkminskning, så är det värt det.

Att våga andas om att inte den heliga LCHF inte skulle fungera för alla är som att svära i kyrkan.  Det är nästan som en sekt och är du inte troende eller tvivlar så åker du ut i kylan. 
Nåväl, here goes...

Det jag märker på mig själv och det jag framför allt märker på en del del kvinnor jag möter på min mottagning är ju att de har genom åren prövat allt, och nu senast LCHF och det händer antingen inget alls, eller så går de rent av upp i vikt av den feta kosten. 

Min teori är helt och hållet empiriskt, det vill säga, det jag själv har upplevt efter väldigt många år som kostrådgivare och terapeut och i mötet med väldigt många förvivlade människor. Min teori är också enbart stödd på egna funderingar om vad som kan vara orsak - och verkan. 

Det är ju därför jag verkligen gillar 8/800, dvs den metod som jag tillsammans med Michael Mosley tagit fram, 8 veckor på 800 kcal, baserad på hans bok Blodsockerkoll. 
Den funkar på alla. Den är evidensbaserad. Framtagen av läkare. Inget hokus pokus eller hittepå...
Nåväl. 

Det som gör att LCHF inte funkar på alla är följande;
- En del klarar inte av den frihet som finns i LCHF. Dvs att man inte behöver räkna något eller hålla sig till några mängden. Ät tills du är mätt. Det funkar inte för en ätstörd person som inte längre har några hunger/mättnadskänslor utan äter på helt andra reflexer. De äter till maten är slut. Och det blir för mycket.

- Att hälla en trea vispgrädde och  riva massa ost över all mat och tro att man sedan ska gå ned vikt funkar på en ung kropp som fortfarande har ngn form av ämnesomsättning kvar. På en 50+ kropp så händer det absolut ingenting. Den kroppen börjar dessutom lagra det fettet istället för att förbränna det. 

- Är tanken verkligen att vi ska kunna smälta så stora mängder mättat fett, animaliskt fett? Har vi en frisk och väl fungerande tarmflora med rätt mängd enzymer för att kunna bryta ned det? Nej, i de flesta fall inte. Och det som inte kan brytas ned av kroppen, sparar kroppen på istället i väntan på nya order. 

- För mycket stekt mat. Ju äldre vi blir får vi allt svårare att bryta ned allt för hårdstekt mat. Det stekta och grillade kan dessutom vara cancerbildande. Det är mycket skonsammare för mage/tarm med mera kokt mat och mindre stekt. Mer buljongbaserad mat, mer grönsaker, mindre fett. En mildare, mer lättsmält kost, helt enkelt. Inte hjärnkirurgi, tycker jag iaf. 

- Alla är inte laktos och glutenintoleranta. Men en hel del av oss är överkänsliga. Därför är det många som inte klarar de mängder mejeri som finns inom LCHF. Vi och våra kroppar är inte bygda för att bryta ned mjölk, grädde, creme fraiche, ost, och yoghurt. Samtidigt. 

-Vi har helt enkelt inte de enzymer som krävs. Ingen har. 
Tillför man heller inte nyttiga bakterier som finns i bla surkål och probiotika så blir det för tungt för vårt system. 

- Har man dessutom en osäker kropp som inte förstår vad vi vill, det vill säga hoppar från en metod till en annan, ibland äter LCHF ibland blandkost, ibland några piller eller pulver... alltsammans som skapar en osäker kropp som inte vet vilken förbränningskälla den ska hålla sig till, den kroppen lägger av och inväntar istället nästa order från oss. En osäker och otrygg kropp släpper inte ifrån sig ett hekto i onödan för den litar inte längre på att att det kommer vettigt bränsle och vet inte vilken sorts bränsle den ska förbränna. Fett eller kolhydrater?

Alltsammans sammantaget för att LCHF fungerar  för en del, men inte för alla. 
Det jag tror att de flesta av oss är överens om är att det sk fluffet måste bort, det vill säga riset, pastan, brödet, potatisen och sockret. Det som inte ger oss någon bränsle, det som bara är sk fluff, utan näring. Vi behöver äta näringstätare, mat som det är någon mening med. Kött, fisk,  kyckling, ägg, grönsaker. Framför allt mer råa grönsaker som ger oss fibrer och naturlig mättnad samt en fungerande mage. 
Mat som ger oss byggstenarna, vitaminer, mineraler, aminosyror, fett, fibrer för att kunna få en kropp som fungerar bäst i den ålder vi befinner oss i. 

Jag tror jag stannar där, och fortsätter imorgon med en del nya teorier från Michael Mosley och hans fru Dr Bayley och deras neaste bok, uppföljaren till Blodsockerkoll.
Deras idéer och tankar kring bla ägg, frukt, ost är spännande och ganska nytänkande för att vara läkare.
Så stay tuned imorgon.

Dagens recept.
Det här var min middag i går kväll, en bit ekologisk kycklinglårfilé, ugsbakad tillsammans med pimientos de Padron och hela små tomater. Alltsammans i samma form, ca 30 minuter. Salt och peppar. lite olivolja. 
Vidare lite bönpasta, en sked färdig tomatsås, några sugarsnaps, lite kimchi och amssor av färsk koriander. 
Supergott, mycket mättande och ca 300 kcal.  

Vill du hänga med andra sköna personer som är nyfikna på 8/800, mina och Mosleys idéer, så välkommen in på den slutna FB gruppen. 
Vidare så finns den förra boken, Succédieten att läsa på appen Readly! Bra tips!!



 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-