Nej, detta är ingen svältmetod...

torsdag 11 maj, tidigt på morgonen, i sängen. Med kaffe.

Nu har jag ätit enligt Michael Mosley och hans rekommendationer ur boken Blodsockerkoll sedan 19 januari i år. Det har blivit i runda slängar 800 kcal per dag. Give or take. 
Från början hade jag tänkt att bara testa metoden i de åtta veckor som den gode läkaren rekommenderar. Sedan har jag fortsatt för att jag mår så bra av att äta på detta vis. 
Mitt blodsocker är stabilt, mitt blodtryck behöver inte längre medicineras, mitt kolesterol är perfekt och min vilopuls är stabil. Jag sover bättre, orkar mer och är väldigt mycket gladare och piggare. 
Svälter jag mig på dessa 800 kcal/dag? Nej, absolut inte. 
Igår åt jag lunch med en väninna och åt en god sallad bestående av vitello tonnato (kalv i tunna skivor med tonfisksås) på nyöppnade Bianchi. Jag åt inte upp hela då de hade mosat ned massa dressing i salladen och jag numera hellre blandar mindre dressing i mina sallader. 
Men jag åt mer än min kollega/väninna, helt klart. 
Där måste det ha rykt ca 250-300 kcal. 
Middag var en gryta/soppa från Spoon, den marockanska, som jag älskar. Jag tror den ligger på ca 335 kcal. Tallriken var verkligen rågad, med extra strimlad spetskål, surkål och kimchi. Det var en jätteportion. Så säg att den gick loss på 400 kcal. plus ett glas rött vin till maten.
Innan middagen, som var sen, hade jag tagit en näve sugarsnaps och 2 glas kokosvatten som snack. 
Så jag landar ganska tryggt och säkert på cirka 800 kcal. Känns det som jag har svultit mig speciellt mycket denna dag?
Nä. 
Vitsen med denna typ av kosthållning är ju precis att INTE svälta sig, men istället äta näringsrikt och näringstätt. 
Skippa fluffet, skippa det som inte har någon näring och inte tillför oss någon nytta. Det vill säga ris, pasta, bröd, potatis och socker. Samt mejeri. 
Kvar blir en näringstät meny bestående av fisk, kött, kyckling, ägg och grönsaker. Väldigt mycket gönsaker. 
Tanken är ju att du ska ha en kropp som är mätt, trygg och absolut inte upplever att du svälter. Eftersom du äter. 
Det var ju redan den gamle Montignac som skrev en bok som hette, Jag äter, därför går jag ned i vikt (j´ai mange, donc je maigri).
Till skillnad från de flesta "hittepå" dieter som är ju denna framtagen av en läkare och även testad av en läkare med god evindensbasering  och källfakta. Inget hokus pokus med andra ord.
Tanken är dessutom att efter de 8 veckorna med 800 kcal  (det jag kallar för 8/800) ska du lugnt och tryggt kunna gå vidare och äta en medelhavsinspirerad kost med 2 5/2 dagar insprängda i veckan. Gärna då två soppdagar då kosten är flytande, för att vara som mest skonsam mot mage tarm och låta den vila. 
Men självklart, vill gå gå tillbaka och äta som du gjorde tidigare så kommer du självklart börja klättra uppåt igen, viktmässigt. Det var ju exakt den mat du åt tidigare som gjorde dig fet, trött och sjuk. 
Det är ju inte så svårt att förstå, tänker jag.
Den enda skillnaden mellan mina rekommendationer till mina klienter som följer denna metod är att jag även utesluter mejeriprodukter, därför kallar jag denna metod för 8/800. Detta helt enkelt för att jag märker att så många mår så mycket bättre av att göra en paus i det ibland allför generöra intaget av ost, grädde och keso/kesella. 

Jo, träningen höll jag på att glömma! Jag tränar ganska hårt, ca 4ggr/vecka och det fungerar utmärkt att träna efter en frukost på ett ägg och ett stort glas grönsaksjuice, och mycket vatten. 

Nåväl, dagens tips är iaf Mosleys nya bok, en kokbok, skriven av hans fru Dr Clare Baily, även hon läkare och praktiserade av denna metod. ( se där, en läkare till) samt dietisk och näringsfysiolog Sarah Schenker. 
Bra, näringsberäknade recept. 

Ha en underbar torsdag!
Cathrine

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-