-Mamma, när hade du ett äventyr senast?

tisdag 9 maj, tidig morgon i sängen


- Mamma när hade du ett äventyr senast? 
Sonen försökte pigga upp mig i vintras när allt var som svartast och sorgligast. 
Separationen var ett faktum och jag var inte glad. Tanken var att ha någon form av tre månaders time out och känna efter. 

Det var då sonen sa det orden, och menade på att det var nog dags för lilla mamseluttan att ha en plan B ifall det inte skulle bli bra i relationen efter tre månader. 
Och det blev det ju inte. 
Dags för äventyr. 
Så om tre veckor ger jag mig iväg på mitt äventyr. Jag ska gå hela Camino de Santiago de Compostela, dvs pilgrimsvandringen. Från kust till kust. 85 mil. En månad. 
Äventyr, i min ålder? Kommer jag att orka? Kommer mina fötter att orka? 
Well, time will tell, som vi brukar säga.

Det jag upptäckte under träningsveckan på Mallorca var hur viktigt det verkligen är med tillskotten för mina onda knän och leder. Ni vet när man tar sina olika kosttillskott och man är aldrig säker på om de verkligen gör någon nytta eller inte. Nu vet jag. 
Jäklar så ont har haft i knän och höfter (artros, ladies and gentlemen) hela veckan, eftersom jag skulle testa hur det funkar utan dem, och om de verkligen fungerar överhuvudtaget eller om det mest är placebo i min lilla hjärna. 
Not, kan jag ju säga nu. Not. 
Nu är det full fokus det gröna Bio pulvret blandat med mycket nypon och gurkmeja, samt proteinpulver på gelatin dvs brosk vilket är  mycket bra för lederna. Vidare tar jag 1 dl rödbetsjuice, 1 dl lingonjuice och 2 msk flytande probiotika för att bygga upp immunförsvar. Samt väldigt mycket D-vitamin i droppform.
Nu jäklar så det verkligen upptankning av kropp, leder, immunförsvar, och allt vad kroppen behöver för att fungera optimalt och ha en chans att leverera det jag önskar mig att den ska utföra. 
Det är här begreppet "näringstäthet" kommer in i bilden. Det var min duktiga kollega näringsterapeuten Marlene Gustawson som lärde mig det ordet, (som så mycket annat klokt) om vikten av att se till att äta mat som är tät på näring och inte en massa fluff. 
Det vill säga packa varje intag med så mycket nytta som möjligt. 
Eftersom jag mår så bra på att fortfarande ligga kvar på 800kcal/dag så är det väldigt viktig att väl kunna identifiera mina källor för protein som behövs som byggstenar för att bygga cellväggar, dvs muskler. Vitaminer, mineraler, aminosyror, essensiella fettsyror från grönsaker och fet fisk. (tillskott)
Samt förstås massor, massor av färska grönsaker varje dag, gärna råa, och mjölsyrade grönsaker för den bästa tarmfloran. 

Den  här resan är kanske det viktigaste jag gjort på väldigt länge. för mig själv. Den bästa 60-års presenten tänker jag. 

Recept!
Idag börjar de första embryona till nya boken ta form, och ni får ta det av det jag provlagade till min kära Måndagsgrupp (hälso och viktgrupp. Det kommer nya kurser till hösten) 

Jag hade idén från en röra jag brukade göra med varmrökt lax, ägg och majo (ganska mycket majo på den tiden).
Nu blev det istället lika delar varmrökt lax ( ca 1.5 dl rensad) och 1.5 dl mosad buljongkokt blomkål som jag gaffelmosade med 1 msk Oatley creme fraiche. 
Smaka av röran med ganska mycket kapris, finhackad dill, salt och  peppar.
Lägg upp i "skålar" av isbergssallad och toppa med äggklyfta, nymald svartpeppar, dill och bladspenat (mest för att det blir snyggt).
Det blev jättegott, så detta är första nya receptet till nya boken.

Det är roligt att vi blir flera varje dag, bloggen växer och slutna 8/800 gruppen på FB växer. 
Häng med du också!
Cathrine

.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-