Om vikten av att näringstäta maten, en evighetslång helg, och att våga göra något du aldrig gjort förut.

IMG_7149 IMG_7149

Måndag 17 april
Igår var jag (och den numera väldigt trevlige ex-sambon) på middag hos goda vänner och när man som jag äter mindre mat så blir det ju desto fler frågor.
Igår pratade vi om vikten av att näringstäta det man faktiskt äter, så att man inte kastar bort den mindre mängd bränsle på skräpmat och "fluff". 


Egentligen så är det ju det som borde gälla för oss alla, oavsett hur många kalorier eller kolhydrater man räknar eller vill hålla koll på. Vi måste nog tänka på VAD vi stoppar i oss, är det någon näring i detta, gör detta något gott för min kropp?

Jag vet, jag vet... nu är det många som börjar protestera. Det är ju så GOTT med allt det onyttiga och så farligt kan det väl ändå inte vara? Visst kan man väl unna sig socker och skräpmat lite då och då?
Ja, absolut. 
Men då ska man också ta konsekvenserna med ev övervikt, högt blodtryck, diabetes, kolesterol och artros. 
Och inte gnälla. 
Usch, lät jag sträng och tråkig nu? ja, kanske...

Egentligen så kan jag ju bara tala för mig själv och de klienter och kursdeltagare som äter som jag, dvs utesluter ris, pasta, bröd, potatis, socker - och mejeri.
Äter näringstätt och ganska så kalorisnålt med fokus på grönsaker, ljust kött, ägg och fisk. 
Och - jag har aldrig mått bättre. 
Alla värden är perfekta och jag orkar träna och röra på mig. Naturligt trött på kvällen och väldigt morgonpigg. 
Så för min del har denna sk metod, livsstil som jag kallar för 8/800 och "Mosley" inte varit något annat än en välsignelse.
- 10 kg på tre månader, vilket har gjort att jag väger nu som när jag var i 20-årsåldern. De där extra trivsel och ålderskilona saknar jag faktiskt inte. 

Hur äter man då "näringstätt"?
För min del ser det ut ungefär så här, frukost, ett ägg och grön smoothie med 1 skopa grönt multipulver, jag äter en sort som heter Bioracoulus. detta för att säkra upp vitaminer, mineraler och spårämnen. Vidare tar jag i drinken 1 skopa proteinpulver, just nu ett kollagenprotein. Sedan droppar jag i ganska mycket D-vitamin, en kapsyl av turboolja samt ett par kapslar fiskolja, Omega 3. 
Denna gröning kan med fördel mixas med valfri mängd färska grönsaker. Vätskan är oftast rödbetsjuice, lingonjuice eller kokosvatten. 
Just nu tar jag även en skvätt probiotika då jag ätit en del medicin. 
Till lunch och middag blir det oftast en stor blandad sallad, packad med allt grönt jag har lust till, plus en proteinkälla i form av fisk eller kött. Gärna en skvätt olivolja och massor av surkål, salt och peppar.
Jag är alltid mätt, alltid bra blodsocker, aldrig sötsugen eller småhungrig. 
DET är för mig att äta näringstätt och inte speciellt konstigt eller svårt. 

Men som den kloka devisen ovan, om du vill ha något du aldrig haft, måste du göra något du aldrig gjort.
Oavsett.  

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-