rapport från fältet! plus tips inför påsken! 

IMG_7185 IMG_7185

Oj, det här var spännande! Att äta på ett visst sätt är svårt nog när man är på hemmaplan, men om man vill undvika en viss typ av mat när man är på resa så kan det bli riktigt spännande och ibland utmanande.
Jag befinner mig på resa med ett helt gäng underbara läsare för M-magasins räkning, och äter fortfarande 800 kcal. 

Denna gång gick turen till ljuvliga Cotswolds i England och kröntes  med ett besök på Downton Abbey. 
Hela resan har gått utmärkt, strålande sol, ljumma vindar och ett England som visar sig från sin allra, allra vackraste sida! 
Slotten, herresäterna, trädgårdarna.... Åh, så vackert det är. Man blir ju bara lycklig att få vara med!
Jag la igår upp en bild på sociala medier där jag står framför Dowton Abbey ( som i verkligheten heter Highclere castle), och höjer lyckligt armarna i luften. Precis samma gest gjorde jag när jag var här för 8 månader och 10 kilo sedan...
Trött, ledsen, plufsig och rädd. På väg att separera från ett förhållande som jag gjort allt för att rädda och behålla.  
Nu, åtta månader senare ser livet helt annorlunda ut. 
Glad igen. Kanske ny kärlek, för tidigt att säga dock. Men landad och glad i mig själv. Stolt över den förändring som jag klarat av att göra. Väldigt stolt över mitt beslut att gå Pilgrimsvandringen i sommar. 
Se själv på bilderna på FB eller Insta så förstår du, och ser skillnaden. 
(ja, det vill ju säga, alla utom min mamma som menade att det faktiskt inte syns speciellt väl att jag gått ned i vikt..., det är därför man älskar sina mammor extra mycket). 
Men. Maten då, när man är på resa?
Ja, dagarna var ju kantade av engelsk afternoon teas, smörgåsar och andra godsaker. För att inte tala om fish and chips, och ett otal efterrätter under  resans gång. Det mesta är ju redan bokat och betalat när man reser med en större grupp..
Sedan vill man ju som "mystant" på resa inte vara till för mycket besvär och äta ngt konstigt som inte de andra får. 
Så, då får man ha en stategi. och hålla sig till den, även om vägen dit är kantad av muffins och nybakade scones...mutter, mutter..
Min strategi har dessa fem dagar varit att äta äggröra till frukost. På minst 2 ägg plus några minitomater.
Lunchen har varit det jag har kunnat äta på tallriken. Ena dagen själv köttet i hamburgaren (inte mycket mat) och andra dagen själva fisken inuti "fish and chips". ja, minus chipsen så förstås..
Middagen igår kväll,  halv förrätt med rödbetor och chevre och ett par tuggor kyckling och haricot verts. plus ett glas rött vin till maten. En tugga av cheese caken igår och en sked av chokladmoussen dagen innan.
Inga bekymmer faktiskt.
Glad, pigg och på gott humör hela dagen.  
Men jag var orolig innan jag åkte för hur det skulle gå och det har fungerat helt perfekt. 
Träningen har det varit värre med, men tillsammans med en nypåstigen förkylning så har det passat bra att göra ett par dagars uppehåll. 

Påskhelgen som kommer nu brukar ju vara ett bekymmer för många. Jag ser det inte riktigt på samma sätt..
Här finns ju underbara möjligheter att äta ägg, unna sig en bit god lax, vara försiktig med sillen då inläggningarna är söta och fisken fet. Ingen perfekt kombo, men en sillbit bör nog ändå få slinka ned, om än inte i några större mängder. 
Vidare så blir det väl både inkokt lax eller varmrökt lax i någon form. Inga bekymmer. Ta sparsamt av ev sås och fyll på med stor sallad så du blir mätt och nöjd. 
Samma sak med lammsteken. Gott och nyttigt. Härligt med stor blandad sallad och en liten sked sås vid sidan om. Kolla i Nutris-appen om du kännr dig osäker.
Går du för fullt på Mosley och 8/800 så är ju godis inte aktuellt just denna helg, men fullt möjligt längre fram. (fast då kommer du inte längre att vara sugen på sött, det är ju det fiffiga i kråksången). 
För det är faktiskt det allra bästa med den här metoden, sötsuget försvinner och du längtar inte längre efter det. Skönt eller hur?
Jag fick frågan i går kväll om jag ska unna mig något riktigt gott när jag kommer hem från England. 
Jo, absolut. En stor skål med bladspenat, lantbuljong med bönnudlar, och massor av färska kokta grönsaker och en driva färsk koriander och en sked kimchi! Mums!!!
Glad påsk och hör av dig om du behöver råd, stöd och coaching för att nå just dina mål. 
Kram från Cathrine och ett vårvackert England. 



 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-