Det är det bästa jag gjort. Jag har aldrig mått bättre!

Nu har jag sjösatt den tredje gruppen med Mosleydamer, eller 8/800 som jag väljer att kalla metoden. Jag har även haft glädjen att få hålla en föreläsning om metoden på Borgarskapet i Stockholm.
När man står där och berättar, förklarar och föreläser så slog den mig en tanke.
Jag har aldrig mått bättre!


Så enkelt, är det faktiskt. 
Jag har aldrig tidigare, av någon metod, av någon form av ätande (och jag har testat i princip ALLT) mått så bra som jag gör nu. Pigg, friskt, stark, glad - och i lagom vikt. 

Hälsa. För mig har det handlat primärt om hälsoeffekterna. Ett längre blodsocker, ett lägre blodtryck, ett lägre kolesterol. Sedan har en lägre vikt kommit som grädde på moset liksom. En " add on" effekt. 
Hälsan först, sedan kommer vikten som en extra bonus. 

No bullshit. Jag gillar verkligen att det inte är ytterligare en "hittepå-diet" av någon självutnämd hälsoguru på modet just nu. Jag gillar det faktum att det är en sympatisk läkare som säger allt detta och verkligen lever efter det själv. Jag tycker att evidensbaserad kunskap är sexigt.  

Hur min dag ser ut: 
Ofta ett ägg och en grönsaksdrink till frukost. Omfång och ambition beroende på tid och  ork.
Till lunch igår blev det en väldigt god räksallad på kontor hos en ny samarbetspartner. Ingen vid konferensbordet märkte ens att jag hoppade dressing och avokado. Jag mumsade glatt på räkor, ägg sallad. Toppen. 
Middag blev i god väns sällskap och en stor generös Watztallrik fylld med lantbuljong, sugarsnaps, slantad morot, riven ingefära, lite koreansk illstark kimchi, en näve bladspenat och en driva av färsk koriander på toppen. Jo, jag hade lite glasnudlar och böngroddar i soppan också! 
Under dagen drack jag mycket vatten, kokosvatten och tomatjuice..

För dig som ännu inte har börjat eller funderar på att börja köra 8/800 så kommer här några bra tips och tricks på hur du lyckas bäst. 
Skulle du köra fast eller behöva mer hjälp så hör du av dig så bokar vi en privat coachingtimme IRL eller via telefon.

Du gör halva jobbet bara genom att vara väl påläst och förberedd, både mentalt och praktiskt, här kommer mina bästa tips:

 
-       Läs på ordentligt så du vet vad du ger dig in på.
-       Informera din omgivning om vad du tänker göra och vad och hur du ska äta de närmaste veckorna. Och varför. Luta dig mot de medicinska fördelarna och undvik viktfrågan.
-       Ha duktigt med argument för din omgivning kommer att invända och ha åsikter om huruvida man överhuvudtaget överlever på 800 kcal. (det går alldeles utmärkt)
-       Läs på i kaloritabeller så du har koll på vad du kan äta när du är ute och äter på restaurang. Tips, kolla menyn på nätet om du vet vart du ska gå.
-       Drick mycket vatten, hälften av en eventuell hunger är faktiskt törst.
 
 
• Extra hjälp på vägen – när det känns tufft
Låt inte den lilla mängden kalorier spöka med din hjärna. Det är oftast tanken på att inte bli mätt som är mer skrämmande än själva hungerkänslan.
Här är några tips att ta till när spökena – eller hungern är i farten!
 
1. Skaffa bra hjälp! Det finns flera bra kaloritabeller på nätet. www.kostbevakningen.se,  www.kaloritabell.com
Jag är förtjust i www.nutris.se och har baserat recepten på deras uträkningar.  Kul app!
Men det finns flera bra och roliga appar, jag gillar Lifesum, Kaloriräknaren, Visuell kaloriräknare m.fl.
2. Skriv ned vad du äter och hur du mår, i en anteckningsbok eller i paddan. Hur känns det med hunger och sug.? Gör gärna ett enkelt beteendeschema där du sätter in parametrarna ”situation/händelse”, hunger eller sug, och hur du valde att agera på situationen.
3. Skaffa kompisar! Att följa en relativt strikt kost är alltid lättare att genomföra med en kompis eller en grupp.
4. Ha alltid bra mat tills hands. En skål med råa grönsaker, ett par kokta ägg, en liten näve nötter.
5. Ha ”spännande” vatten/dryck hemma och till hands. Gärna kokt och kallt grönt te, ingefärsvatten eller vanligt hederligt citronvatten. Mina egna favoriter just nu, kokosvatten och tomatjuice.
6. Gör gärna en plan för hur du tänker dig att dagen ska se ut, när det gäller maten. Planera för lunch och middag. Låt inte trötthet eller oförutsedda händelser få dig att ge avkall på din plan. Det påverkar din självkänsla och du tycker att du är en trist typ som inte går att lita på. Och ger därför upp.
7. Sätt upp andra mål än bara vikt. Mät dig och prova dina favoritkläder en gång i veckan. Vad ska du göra om 2 månader när du nått ditt hälsomål/viktmål?
 8. Tänk på att undvika sötade drycker och dietprodukter. Ät riktig mat! Lågkaloriprodukter innehåller oftast både tillsatser och konsistensgivare som inte är bra för kroppen. Sötade drycker triggar ofta sötsuget och gör dig istället hungrigare.
 
Tänk så här, 5 mattips
-       Försök att hålla dig till ägg och grönsakssmoothie till frukost, en varm buljong med grönsaker och hårdkokt ägg till lunch en lagad måltid på kvällen.
-       Äter du ute? Be att få så mycket råa grönsaker/sallader utan dressing och be att få olivolja och citronklyfta vid sidan om. Välj en grillad bit grillad kött, fisk eller kyckling till salladen. Kolla gärna menyn på nätet innan du går dit, och var förberedd på vad du kan äta där.
-       Var sparsam med dina tillåtna 800 kalorier under dagen för att kunna äta en mättande middag på kvällen, om du vet med dig att det är den perioden som är svårast.
-       Använd olivoljan som smaksättare till dressing på salladen tillsammans med citronsaft.
-       Unna dig mycket kryddor och mycket färsk bladspenat. Både nyttigt, mättande och ger massor av smak.
-       Ät enkelt! Ät riktigt mat. Krångla inte till det för mycket!
 
 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-