8 kg på 8 veckor med 8/800 metoden! Mitt nya liv 2.0.

Ja, så blev det till slut! 
8 kg på lika många veckor. 
Jag är stolt, glad och förvånad över hur lätt och enkelt det var faktiskt var och helt lyriskt överlycklig över ny livsstil.
 


Det är inte så att jag åt speciellt dåligt tidigare, men trots att det var nyttigt så var det för mycket mat och för ofta. 
Tyvärr även lite för mycket vin till maten och alltför ofta även rött kött.
Allt detta är ett minne blott. 
Relutatet (för min del) är att jag på dessa veckor bestämt mig för en delvis ny livsstil som jag upptäckt att jag mår så otroligt mycket bättre av. 
Portionerna är halverade (!) och även om jag äter regelbundet så är det hälften av vad jag åt tidigare, jag blir helt enkelt mätt snabbare och det tror jag beror på att genom att sköta kroppen bättre har kroppen själv blivit bättre på att signaler vad den behöver och inte. De mätthetshormoner som kroppen använder sig av heter leptin och grelin och jag tror att genom att sköta sig bra har kroppen tillräckligt med förtroende för mig och den näring jag ger den, att skicka dessa signaler snabbare till hjärnan. 
Egentligen inte svårare än så. 
(jag tillhör nämligen inte den sorten som tror på att man "krymper" magsäcken). 
Vidare så underviker jag numera både fläsk och oxkött och väljer hellre  fisk eller kyckling/kalkon. Rött kött är inflammatoriskt och med det faktum att jag efter åtta veckor fått tillbaka full rörlighet i alla leder och inte en tillstymmelse av av den gamla artrosen så märker jag att det passar mig bättre.
Fortfarande massor med grönsaker, gärna på kvällen när jag är sugen på att "snacka" på något framför TV´n. 
Beställer jag en sallad på krogen (jodå jag äter ofta ute) så äter jag först upp grönsakerna...
No wine. Och det jag nog är allra mest nöjd med, nästan inget vin alls längre. Ett glas till maten och sedan är det bra. Numera i i nytt och väldigt  gott sällskap (!) där vi väljer mindre mängd alkohol, vilket känns såååå bra. 
Självklart har den ökade mängden träningen bidrag till det nya välbefinnandet. Flåset. En (minst) timmes PW varje dag, och sedan privatpilates och det jag brukar kalla träningen från helvetet, dvs Becore. Bästa och mest effektiva coreträningen. Man blir smidig och stark, helt underbart, men skitjobbigt.
  
Målet. So sorry, men man behöver ha ett mål med sin träning ( och livet också, tänker jag) och sin livsomställning. i mitt fall har det varit tydligt. Den 1 juni i år börjar jag min 85 mil långa pilgrimsvandring från Frankrike och över det spanska höglandet under minst 5 veckor. Det är Caminon som så småningom ska ta mig till Santiago de Compostela. Det är nu nästan precis två månader kvar dit och mitt mål är - 2 kg till, då landar jag på 70 kg precis, vilket är helt ok till mina 178 cm. Det gör också att jag orkar bära på de 7 kg ( 10% av kroppsvikten) jag har på ryggen.

Maten. Jag kommer forsätta att äta små portioner, sluta äta så fort jag är mätt. Forsätta att dricka små mängder alkohol, fortsätta att avstå ris, pasta, bröd, potatis och socker. Samt även koprodukter, dvs mejeri. 
Mest för att jag märkt att jag mår så otroligt bra av det. 

Dagen mattips. Mitt tips och receptförslag är helt enkelt att köpa tidningen Succedieten, utgiven av Expressen och som finns att köpa överallt där du hittar tidningar. Där finns alla mina drygt 50 Mosleyrecept och alla mina bästa tips och idéer på hur du bäst fixar till den här typen av mat själv. 
Jag kallar metoden för 8/800. 

Vill du må lika bra som jag? Jag hjälper dig gärna. Det finns kvällskurser och mig på mottagningen i Stockholm och självklart coachar jag dig gärna per telefon eller Skype. Hör av dig så pratar vi vidare! 




 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-