Vad jag och Mosley lägger i begreppet Medelhavskost, mitt nya ord LCLF (low carb, less fat)  och ny kurs! 

M-magasin 0116:matbild M-magasin 0116:matbild

8 veckor + 5 dagar. 
Vikten fortsätter att dala med ca 1 kg i veckan och trivs fortfarande väldigt bra med kroppen, livet och framför allt träningen. 
(
fortfarande 5 kg kvar tills jag är där jag vägde när jag väntade barn för 29 år sedan, så oroa dig inte!!!)
Igår var jag ute i 5 timmar och vandrade med de nya vandringskängorna, det blev två mil, och det behöver både jag och kängorna! 

Det är många  frågor på vad jag uppfattar som Medelhavskost, den kost som Mosley föreslår att man ska gå över till när man slutat med de åtta veckorna. 
Well, Medehavskost i mitt perspektiv är en kost baserad på mycket grönsaker, fisk, kött, kyckling, ägg och mycket sparsamt med mejerifett, en liten bit ost ibland. Gärna linser och bönor. 
Ytterst sparsamt av "fluffet" (det vill säga sånt vi faktiskt inte behöver) som ris, pasta, bröd, potatis och sött. 
En näringstät kost med primärt "grönt" fett, dvs olivolja och avokado. 

Numera äter  jag nästan bara vego. Inget rött kött mer för mig. Helst bra ekokyckling eller vildfångad lax om jag hittar det, torsk, strömming. 
Men helst grönt. 

Jag kallar den här kosten LCLF, det vill säga vi håller ned kolhydraterna i begreppet Low Carb, och adderar Less Fat. 
Varför det då?
Jo, jag märker när jag jobbar med klienter som ska gå på LCHF så börjar man "kompensera" det man inte får äta med alltför stora mängder grädde, smör och  ost. Och det finns på sikt ingen kropp som är gjord för dessa mängder av mättade fetter. Många klagar också på att det inte finns en portionsstorlek att följa och har man sedan tidigare ett problem med att överäta så tar man bara med sig det beteendet över till LCHF, och då blir det inte bra!
Anna Hallén säger "en handflata av varje på tallriken, och det är en mycket bra formulerning. En handflata protein, en handflata varma grönsaker och en handflata kalla grönsaker, plus en fettkälla på det. 
Då minimerar man risken för överätning. 
Jag väljer att följa en kost bestående av mindre kolhydrater men också mindre fett, och framför allt mejerifett som för många både triggar och är väldigt svårtsmält. 

Många har hört av sig ang ny kurs och jag tänkte spika den till onsdag 29/3 här på mottagningen, men du vet väl att du kan gå kursen via Skype eller telefon lika bra?


Dagens tips blir en inspirationsbild och en påminnelse om att du måste få i dig din energitallrik varje dag! Massor av grönsaker, i olika färger, avokado, en bra olivolja att ringla över salladen plus citron eller limejuice. 

Energisallad
 Det är är en skiss på hur en riktigt bra sallad kan se ut. 
Servera salladen med kyckling, fisk, ett par äggklyftor, tonfisk eller vad du har hemma och tycker om. 

 
En bra energisallad ska innehålla följande:
-       en bit avokado, en bra fettkälla
-       en tuva böngroddar, det är verkligen levande föda och jättebra mat
-       broccoli, en varjedag-grönsak jag brukar lätt koka dem
-       tomater, här får du i dig en bra dos lykopen
-       surkål, jättebra för magen!
-       Färska morötter, slanta eller ät hela
-       Rädsor, gott och knaprigt
-       Röd paprika, bra med olika färger på tallriken, full av vitamin C
-       Färsk bladspenat, rik på järn
-       Nötter, jättebra fettkälla
-       En klick yoghurt med vitlök, antibakteriellt och fräscht (tzatziki)
gärna några anioxidantrika blåbär, det brukar pigga upp vilken sallad som helst!
-       Salt, peppar och lite olivolja
 
Fördela alltsammans på tallrik, Droppa en god olivolja över alltsammans och krydda med nymald svartpeppar och flingsalt. 

Trevlig helg och glöm inte att njuta av varje minut, dina vänner, din familj, din själv, för livet är så fucking skört.
Själv så textar jag ett godmorgon Sweetheart varje morgon till min kompis på Mallorca och ett godnatt på kvällen, precis som hennes älskade pojkvän hade gjort till henne innan han så drastiskt togs ifrån henne för en vecka sedan. 
Ring redan i ikväll till någon som du inte på länge har sagt att du älskar henne/honom! 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-