Godmorgon från Östersjön + plus lunchlådetips! 

IMG_6736 IMG_6736

Nu, fyra veckor och 3 dagar

Jobbet har tagit mig ut på Östersjön och finlandskryss på färja. 
Spännande att se hur det fungerar att äta så speciellt som jag måste göra, under förhållanden som man inte riktig kan råda över. 
För säkerhets skull (!) så packade jag ned ett par morötter och ett par ägg i en zippåse, och det blev både ägg och morot i går kväll innan jag somnade. (jag var superordentlig och gick och la mig när resten av mina arbetskamrater störtade mot baren vid 23-tiden. (å andra sidan är jag nog ensam vaken på en hel färja just nu..)
Middag igår kväll var av buffétyp och jag höll mig till rostbiff, 2 köttbullar och sallad. Nåja en skiva lax slank också ned, så jag skulle bli mätt.
Och kommer vi till den intressanta och psykologiska aspekten av det hela. Jag var så livrädd att inte bli mätt, så överlevnadsosäker att jag faktiskt gjort vad som helst (läs tog med och åt ägg mitt i natten) för att inte riskera "att dö".
Gissa dessutom vem som sett fel på klockan och gick finsk tid, minus en timme till frukostmatsalen? Moi, så klart. Jag som aldrig äter frukost och sällan är hungrig på morgonen, men nu tror min reptilhjärna att det handlar om överlevnad.  
Väldigt spännande, detta och mycket annat kommer jag såklart att berätta om både på min öppna föreläsning på torsdag på Rönisch och såklart på nya kursen som startar 6/3.    


Vidare till dagens receptskiss. Lunch på jobbet. Det knyter ju faktiskt ann en del till det faktum att vi är trygga med vårt ätande så länge vi är hemma och trygga med vad som finns där av mat som vi kan äta, dvs mest grönsaker. Men ute och långt borta från tryggheten som måste det också fungera om man ska fixa 800 kcal under så lång tid som 8 veckor.
Nåväl, jag gjorde denna lunchlåda igår (åt hemma) tänkt att enkelt kunna plockas ihop på morgonen, kunna ligga kvar i väskan hela förmiddagen och sedan mikras till lunch.
Tag bottnade en lunchllåda med strimlad grönkål, röd paprika i skivor, ett par skivor zucchini och en bit fänkål. Alltsammans rått. Sedan toppade jag med en bit frusen torskrygg, 1 tsk lantbuljong och 1 msk av Paolo Robertos tomatsås, arrabiatan. När det är dags att äta lunch är det bara att hälla på 1-2 dl vatten och mikra alltsammans i 3-4 minuter och låta stå ytterligare ngn minut. Et volila! Världens bästa och godaste lunch!
Nu har jag inte mikro där jag bor just nu, så jag la alltsammans i en kastrull, hällde på vatten och lät det hela sjuda på svag värme i 5-6 minuter och sedan stå och dra några minuter för att få den frysta torskryggen helt perfekt.

Till sist bara ett litet tips, glöm inte att dricka massor av vatten! Trodde jag fått i mig nog med vätska innan mitt "pass från helvetet" på Becore, men icke. Höll på att trilla av maskinen mot slutet av passet. Drick masssor av vatten!!
Njuter just nu av en bit finsk strandremsa som glider förbi mitt hyttfönster.
Glad onsdag!!!!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-