Mosley, maten och trycket

Hurra, mitt tryck sjunker! 
Jag är glad som en lärka. För första gången på fyra år, så länge som jag kämpat med ett alltför högt blodtryck (180/130) och trots tre olika mediciner, bra mat, lite alkohol och mycket träning, så sjunker det nu!
Igår kväll, låg det på för  mig osannolika 119/81!
Det känns som om jag håller på att få livet tillbaka. 
Eller iaf chansen till ett liv.

Jag försöker varje dag, så länge som jag kör Mosley eller MM som vi kallar metoden nu, att blogga om hur det går och hur jag mår, men även svara på frågor som jag får i sociala medier.
Igår fick jag frågan om hur en MM dag på 800 kcal kan se ut och det ska jag försöka svara på idag.
Läser man Michael Mosleys bok, Blodsockerkoll så läser man att det absolut är möjligt att äta pulver eller bars under dessa 8 veckor, men att det alltid är bättre med riktig mat, för då fattar hjärnan bättre hur man ska göra för att få detta till att i framtiden bli en livsstil, inte enbart ytterligare en bantningskur.
Alltså äter vi riktig mat!
Minns ni Michel Montignac? hans bok hette " Jag äter, alltså går jag ned i vikt". :-)

Nåväl. Here goes.

Frukost : 1-2 ägg (ett ägg är 86 kcal) och ett glas grönsakssmoothie (45 kcal) , kaffe med mjölk 25 kcal. 
(glöm inte att även det du dricker under dagen i form av mättande grönsaksjuicer, kaffe, kokosvatten "kostar", så packa inte dagen för tätt med enbart mat)

Lunch:  1/2 liter grönsakssoppa med en bas på lantbuljong och grönsaker som får koka mjuka i buljongen och sedan mixas slät. med massor av grönsaker i både soppa och bredvid som tillbehör så brukar den inte dra mer än 100 kcal.Är du mer hungrig, lägg till en halv avokado, ca 80 kcal eller en näve räkor i soppan 100 g skalade räkor ligger också på ca 80 kcal. 

Mellanmål: en stor skål/ask att ta med till jobbet med blandade råa grönsaker som blomkål, morötter, minitomater, gurka, blekselleri och stavar av röd paprika. 

 Middag: Här brukar jag unna mig en bra proteinkälla iform av 120 g fisk eller kött, för det är den tiden då jag har det lugnast och blir därför hungrig. Jag brukar försöka ha minst 500 kcal av de 800 för att få plats med en skål med blåbär och lättyoghurt efter maten.

Dagens middag, En Biff Rydberg har jag gjort på 100 g tärnad oxfilé (110 kcal) och massor av fint tärnade grönsaker , ca 200 g (ca 80 kcal)
Tillsammans med äggulan (ca 70 kcal) så blir det ungefär 300 kcal. 

Nu har dagen kostat dig ungefär 700 kcal, och du har varit mätt och nöjd hela dagen. Nu finns det ungefär "en hundring " kvar att spendera på 1 dl färska blåbär och 1 dl naturell 3 % naturell yoghurt.  Smaklig måltid! 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-