idag handlar det om blodtryck, den hemska vågen, vikten - och ny grupp!

Oj, vilken snackis det har blivit med MM-metoden som en vän och klient från Göteborg kallar det. Det strömmar in positiva rapporter om lägre blodsocker, bättre värden och ökat välbefinnande.  
- och snabbt går det!

Själv så märker jag att mitt eget hälsotrassel, det höga blodtrycket som jag dragits med under de senaste fyra åren och medicinerat för ganska rejält trots nyttig mat och massor av motion äntligen börjar vika nedåt. 
Jag är så lycklig över det! 

Vidare så får jag många frågor kring vikten. Dels min egen, som stadigt går nedåt med något kilo i veckan (vilket är helt i sin ordning) dels hur man ska förhålla sig till vågen som visar upp till ett kilos skillnad från en dag till en annan. Jag säger såhär, ge fan i vågen! Den gör dig bara ledsen och kan förstöra en hel dag när du vaknar känner dig smal och sedan väger dig, och du har "gått upp" sedan igår. Väg dig en gång i veckan, inte mer. Detta ständiga hoppande på och av vågen gör dig bara ledsen och olycklig. 
Viktskillnaderna från en dag till en annan är INTE fett. Det är beroende på hormoner, hur mycket vätska du har i kroppen, hur bra din mage mår och en mängd andra faktorer. Dessutom hoppas jag att du tränar under denna period och då bygger du muskler som faktiskt väger mer än fett. Mao kan du gå upp i 
muskelmassa och ned i fettmassa. mao, ge fan i vågen! Ta fram en klänning eller ett par snygga brallor istället. En av mina kära viktdamer på måndagskursen här hos mig kom härom dagen och piruettade stolt runt i ett par ursnygga Jaegerbyxor (dyra) hon inte har burit på många år. Men nu gick dragkedjan upp och byxorna satt så snyggt!!
 
På tal om kursen så har jag fått flera frågor om ny kvällskurs så jag tänkte sparka igång en ny kurs i Stockholm på måndag 6 mars, 18-20. Välkommen hit! 


Till sist, dagens tips! 
En av de kloka kursdeltagarna hade med sig och visade upp sin snackslåda, fylld med allehanda grönsaker som stavar av morot (därav min morotsbild) gurka, paprika, blomkål och blekselleri. Den lådan var hennes hemliga knep att ta till på eftermiddagen när hon blev hungrig och sugen på något. 
Det var otroligt att se henne igen efter två veckor, wow vilken skillnad! Det syntes så väl hur mycket bra grönsaker hon fått i sig, kroppen fattar när den får bra näring och svarar ganska omgående. 

För egen del så blev det en tallrik sahimi igår kväll och en kycklingklubba med spenat, böngroddar och kimchi. Tillsammans med en liten skål med blåbär och minikeso och filmjölk från Resta gård så kom jag precis upp i mina 800 kcal. Väldigt mätt och nöjd med det! 


 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-