Nya frågor (och svar) kring Mosley och hans metod 

Jag följer som säkert en del av er vet en ny bok av Dr Michael Mosley, Blodsockerkoll. 
Där rekommenderar han att man följer en plan under 8 veckor där näringsintaget inte överskrider 800 kcal och fokus ligger på kött, fisk, ägg och grönsaker. En mycket näringsrik och näringstät mängd mat. Tanken är att undvika alla former av ris, pasta, bröd, potatis och socker. 
Syftet med Dr Mosleys rekomendationer är att under denna period stabilisera blodsockret och genrellt få bättre värden i kroppen. 
Mitt eget projekt att följa denna metod under 8 veckor har väckt en del frågor och funderingar. 
En del frågor jag har fått är av typen, du som alltid förespråkat LCHF och har en ny bok ute nu, krockar inte det med dina egna rekommendationer? 
Nej, jag tycker faktiskt inte att det gör det! Mosleys egna menyer och kostrekommendationer är mycket likt mina egna, bara mindre fett och mindre portioner.
Jag är väldigt tydlig med att jag testar denna metod för att dels se om jag kan göra något åt mitt eget blodsocker som trots bra bra och livsstil tenderar att ligga något högt, dels så är jag nyfiken på om metoden kan påverka mitt alltför höga blodtryck. 
Då jag redan har en acceptabel normalvikt (75 kg till 178 cm) så förväntar jag mig inte en drastisk viktminskning mer än 4-5 kg vilket inte är skadligt för vare sig blodtryck eller blodsocker i mitt fall.
Är man intresserad av att läsa hans bok kommer man att hitta en rik källförteckning och väl underbyggd teori väl värd att sätta sig in i innan man börjar ifrågasätta metoden. 

Jag följer själv en app som heter Nutris och komponerar mina egna måltider med riktmärke på att ligga på ca 250 kcal per måltid som ger utrymme för både dryck och kaffe.

Dr Mosley rekommenderar både dagliga PW på minst 10.000 steg och även någon form av meditation och mindfulness för att på så vis få en lägre stresströskel och kortisolpåslag. 

Idag bjuder jag på inspiration iform av en Energitallrik som jag unnar mig varje dag med citronsaft som dressing, plus salt och peppar. Denna tallrik med färska grönsaker, bär, surkål och energi från avokado och nötter ger ca 150 kcal.  






 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-